Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuw grijsje met problemen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • nieuw grijsje met problemen.

    Hallo allemaal,

    Wij hebben een nieuw grijsje er bij een pop van nog geen jaar.
    Overgenomen van iemand die er niet voor kon zorgen.
    Mijn vriend kon geen nee zeggen en nu zitten we met een zielig hoopje vogel wat geen staart en borstveren meer heeft. Ze gaat uitgebreid aan de rand van de kooi haar staart veren er uit staan trekken, en ik denk dat ze het voor aandacht doet, ik reageer dan niet. Natuurlijk geef ik niet snel op wat mijn vriend ook weet maar kan dit bijna niet aanzien. Ook heb ik hier helemaal geen ervaring mee. Ik ga alles wat op koppiekrauw staat gewoon uitproberen maar laat haar eerst nog een week wennen aan ons gezin. Ze is verder ook een heel zenuwachtig vogeltje, loopt veel heen en weer enzo. Vandaag probeerde ik haar te sproeien met aloe vera maar het was een drama. Ze is dat soort dingen totaal niet gewend, triest eigenlijk. Ze is nog jong en niet helemaal kaal, dus hoop echt dat er genoeg aan te doen valt.
    Vr. Gr. van Schimo Lorrie en Dobby, Snowy, Maya, Bonky en Deborah

  • #2
    Hoi,

    Ik wens je heel veel succes met je nieuwe grijsje! Hoe heet hij/zij!
    Ik hoop in ieder geval dat je haar zelfvertrouwen weer terug kunt geven en ze een gelukkig leventje bij jullie zal hebben!

    Groetjes Marlies & Spikey

    Comment


    • #3
      goed van je dat je de tijd energie en liefde in wil investeren ik denk dat het bij jou best wel goed komt je weet waar je mee bezig bent toch je leest de info en je neemt de moeite om het tedoen en de vogel zal dit best aan voelen zeker weten.ze is nog jong ..kan je na gaan wat voor leventje ze heb gehad triest hoor!heb geduld het komt best goed groetjes sylvia het beste er mee enne ja hou ons op de hoogte aub
      sigpicplato en pacino

      Comment


      • #4
        Heej Deborah,

        Misschien een rare optie, maar als je er een mannetje bijzet?

        groetjes Jaap

        Comment


        • #5
          Hallo Deborah,

          Prachtig hoor... gezinsuitbreiding.
          Wel vervelend dat het een probleemgaaitje is, maar dat maakt de uitdaging wel groter.
          Ik hoop ook dat jullie er werkelijk in slagen voor het nieuwe grijsje een gezellig thuis te creeëren waarbij deze weer helemaal gezond wordt en lekker in de veren gaat zitten.

          Toch even een belangrijke tip!
          Houd de vogel voorlopig in quarantiane en laat deze even door een kundig dierenarts onderzoeken en op een aantal besmettelijke ziektes testen, waarbij een test op PBFD echt het belangrijkst is.

          Daarna, gun de vogel rust.
          Geef de vogel heel gezond eten en dagelijks 5 druppels palmolie.
          Zodra de vogel gewend is train met de vogel en wen de vogel aan wisselende omstandigheden.
          Inderdaad, een dagelijkse douche is zeker aan te bevelen.
          Leer de vogel ook spelen.

          Heel veel succes gewenst.
          Frans
          fkbmac www.koppiekrauw.com

          Comment


          • #6
            Hoi Dejah,

            Kan me goed voorstellen dat t bijna niet om aan te zien is wanneer hij zijn staart zit te plukken.
            Moedig van je om hem een goed leven te willen geven en een uitdaging voor je!
            Sproeien met aloe vera is zeker goed, je kan ook eens proberen hem in een badje errmee te zetten. Wennen moet zowiezo... kijk maar wat uiteindelijk 't beste werkt.
            Hier vindt mijn gaai bijv. douchen ook maar zo-zo, maar ik neem hem wel degelijk mee om te douchen, dus je zal misschien ook soms iets moeten doen wat de gaai niet zo leuk vindt - doorzetten ermee dus, als 't iets is dat goed voor hem is en hem kan helpen.
            Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

            Miriam & Nico sigpic

            Comment


            • #7
              Top dat je dit diertje weer een kans geeft!

              Geef het de tijd om te wennen aan alles.
              Het zal een trauma moeten verwerken en dat kost tijd.
              Hoe meer je er boven op zit des te trager het gaat.
              Mijn Sjacco heb ik 17 jaar geleden ook als een kant en klare grilkip in huis gehaald. Ze had alleen nog wat veertjes op haar kop. Ze stond in een doos achter in de dierenwinkel en zei alleen maar " sjacco".
              Ik wist totaal niets van papegaaien af en instinctief ben ik gaan handelen.
              Elke dag ging ze in de gootsteen in de keuken onder de lauwe kraan. In eerste instantie haatte ze dit. Maar dit gedrag negeerde ik. Alle stof waste ik van haar huid en masseerde deze ook. Ook tijdens het drogen masseerde ik haar huid. Eenmaal gewend aan dit ritueel vond ze het heerlijk.
              Toen eenmaal de donsveertjes weer doorkwamen ben ik het gaan minderen.

              Daarnaast ben ik veel gaan experimenteren met voeding. Ik maakte een mengsel van duivenzaad, tortelduivenzaad en erwten en bonen. Soms weekte ik dat, soms liet ik er de kook overheen gaan, soms beiden. Afwisselend kreeg Sjacco dit aangevuld met multivitamines en eikrachtvoer. ( ik wist toen niet van het bestaan van pellets in internet was er nog niet). Uiteraard ook fruit en groentes.
              Kleine beetjes opdat ze steeds weer bezig moest met pellen en eten.
              Ze kreeg niet de tijd te plukken. Mijn gedachte was dat wanneer de veertjes weer doorkomen jeukt dit waardoor ze vaak weer gaan plukken dus moest ze " natuurlijk" afgeleid worden.
              Sjacco liet als ik thuis was veel uit de kooi en was vaak los. We hadden honden en een kat dus er was genoeg te beleven voor haar. Zij en mijn boxer waren dikke maatjes.

              Ik heb altijd gedaan alsof de dingen die ik met haar deed de normaalste zaak van de wereld waren. Kregen de honden een kluifje Sjacco ook. Moesten de honden in de mand omdat er visite kwam ging Sjacco in de kooi. Zaten wij te eten wilde ik geen geschooier of getetter.

              Het heeft heel lang geduurd eer ik haar weer volledig in de veren had. Zeker anderhalf jaar. Mannen moet ze nog niets van hebben. Dat vertrouwen is voorgoed naar de knoppen. Maar dat word hier geaccepteerd en mijn man laat haar ook met rust. Hierdoor is ze wel megatam geworden en heb ik een hele speciale band met haar gekregen.

              Ik geloof dat ik haar plukgedrag negeerde maar wel op gezette tijden met haar speelde alhoewel ze zichzelf ook goed bezig hield. Sjacco hing altijd onder aan het deurtje van de yokkooi te wippen en roepen naar onze honden.
              Veel natuurlijk speelgoed hing ik in haar kooi. Takken denneappels tja alles waarvan ik dacht dat het wel kon.
              Ik vlocht zelf van touw speeltjes.
              Sjacco knaagde die in mum van tijd stuk en een tijdje is het volgens mij een sport voor haar geweest om de nieuwe touwen zo snel moglijk aan gort te kauwen.

              Toen Sjacco eenmaal in de veren zat hebben we er nog een opvanggrijsje bijgehaald. Ik ben best wel allergisch voor het stof en in de kamer ging echt niet meer. Mijn ogen waren doorlopend onstoken mijn neus bleef vocht uitlopen en ik bleef hoesten en benauwd. We hebben toen een grote voliere in de schuur gebouwd ( naast de honden en de kat).
              Haar alleen daar inzetten wilden we niet dus een maatje met dezelfde problemen was erg welkom.
              Toch was ook dit niet meteen koek en ei. Pas na een half jaar gingen Sjacco en Peter naast elkaar op de stok zitten.

              Sjacco heeft nog even een kleine terugval gehad in plukken toen mijn eerste zoontje geboren werd. Dat was jaren later. Maar ook de verhuizing zat ertussen dus het was best wel veel ineens voor haar.
              Ik ben toen gewoon weer gevarieerd voer aan gaan bieden en haar laten wennen aan het feit dat ik een tijdje minder tijd voor haar had. Wel ben ik altijd met haar blijven praten en mijn " vaste rituele woorden" tegen haar blijven zeggen.
              Pas toen zagen we ook de band met Peter versterken. Uiteindelijk is ze mij gaan nadoen en voor nageslacht gaan zorgen.

              Mijn advies is heb veel geduld. Bouw rust in en verwacht niet dat je dit binnen een maand gefixt hebt. Kijk over 3 maanden en wat je dan hebt bereikt. Leg voor jezelf niet de lat te hoog want dan houdt je hem ook laag voor je vogeltje. Dit is voor allebei prettig.
              Breng structuur in haar leven zodat ze houvast heeft maar leer haar ook wat wel en niet mag. Ze zal je schaduw worden.
              Ik deed eigenlijk net als bij mijn honden de opvoeding. Goed gedrag belonen. Fout gedrag negeren. Maakte Sjacco het te bont dan was een EEEEUH of MAG Niet voldoende.
              Het is soms een proces van 1 stapje vooruit en dan weer 2 achteruit.
              Maar geloof me je volhouden wordt beloond!!

              Heel veel succes en nogmaals houd vol!
              Ik ben heel benieuwd naar hoe het gaat!

              Comment


              • #8
                Bedankt voor jullie bemoedigende woorden

                Straks gaat mijn vriend met haar naar de vogelarts, helaas doet mijn dierenarts niks met vogels. Ben erg benieuwd hoe dat gaat en vind het jammer dat ik daar niet bij kan zijn.
                Zelf heb ik natuurlijk al een grijze roodstaart (man) maar voordat ik die bij elkaar zet wil ik eerst zeker weten of het probleem psychisch is.
                Verder laat ik haar ook met rust, en probeer niks te overhaasten.
                Wel heb ik vandaag wat fruit gegeven met een beetje appelazijn en geef haar sinds vandaag harrisson pellets wat mij geadviseerd is in de dierenwinkel. Ik ga zeker ook met de palmolie aan de slag.
                Ik heb ook wat takken/boomstronk in haar kooi gezet en hopelijk is dat even wat afleiding voor haar. We hebben nog geen naam voor haar, bij de vorige eigenaar noemde ze haar Gismo, maar ik vind die naam niet zo leuk.
                Het geeft me wel hoop dat er ook succes verhalen zijn en ik zie het nu ook een stuk positiever in allemaal.
                Ik zal snel even een fotootje maken en plaatsen.
                Bedankt allemaal.
                Vr. Gr. van Schimo Lorrie en Dobby, Snowy, Maya, Bonky en Deborah

                Comment


                • #9
                  Hallo allemaal,

                  Mijn vriend is net bij de vogelarts geweest.
                  Ze hebben bloed afgenomen, we hebben een spray gekregen en medicijnen in de vorm van druppels. Wat hij ook zei is dat dettol gebruiken voor de papegaai voor het voorkomen van jeuk en de hygiene allemaal lariekoek is.
                  Ik had ergens gelezen dat dat wel een optie is bij een plukkerds.
                  Weet iemand dit toevallig.
                  Vr. Gr. van Schimo Lorrie en Dobby, Snowy, Maya, Bonky en Deborah

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb het nooit gebruikt bij geen van beide papegaaien. Alleen maar gewoon lauw water.
                    Bij mij is het ook goed gekomen met beide vogels.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dejah Bekijk Berichten
                      Hallo allemaal,

                      Mijn vriend is net bij de vogelarts geweest.
                      Ze hebben bloed afgenomen, we hebben een spray gekregen en medicijnen in de vorm van druppels. Wat hij ook zei is dat dettol gebruiken voor de papegaai voor het voorkomen van jeuk en de hygiene allemaal lariekoek is.
                      Ik had ergens gelezen dat dat wel een optie is bij een plukkerds.
                      Weet iemand dit toevallig.

                      Plukgedrag bij papegaaien kan vele oorzaken hebben.
                      Vaak heb je te maken met een combinatie van oorzaken.
                      Zo ook kan bij de papegaai die een geïrriteerde huid met kleine wondjes heeft het plukgedrag door die irritatie gestimuleerd worden.
                      In dat geval is hygiëne zeker wenselijk!!!!

                      Maar goed..... dierenartsen kunnen zich boven de medische wetenschap stellen en basiswetenschap als "lariekoek" betitelen.

                      Het is alom bekend dat een huid met wondjes irriteert.
                      Die irritatie stimuleert tot krabben en plukken.

                      Desinfecteren van geïrriteerde huid stimuleert weer het helingsproces waardoor het jeuk en irritatiegevoel sneller ophoudt.

                      Bekende middelen die een desinfecterende werking hebben zijn onder andere:
                      azijn, dettol, chloor en zout.

                      Door een klein beetje van een dergelijk middel aan het badwater toe te voegen worden de irriterende wondjes min of meer gedesinfecteerd en het helingsproces gestimuleerd, waardoor de jeuk en de irritatie uiteindelijk afneemt.

                      Maar misschien heb ik wat gemist... en is de stelling
                      "hygiëne is een probaat middel binnen het helingsproces"
                      inmiddels achterhaald. Misschien is hygiëne lariekoek?

                      Ik laat mij graag beleren!

                      Groet, Frans
                      Last edited by fkbmac; 27-02-09, 11:13.
                      fkbmac www.koppiekrauw.com

                      Comment


                      • #12
                        Wat jij zegt klinkt erg aannemelijk en logisch.
                        Wat ik jammer vind is dat ik met goede bedoeling van alles op zoek en dat overleg met vriend lief en dat de dierenarts anders beweert.
                        Hij wil blijkbaar erg graag zijn eigen spulletje veropen, wat hij dus ook heeft gedaan, mocht het niet werken proberen we het gewoon met dettol.
                        Bedankt voor je antwoord.
                        Vr. Gr. van Schimo Lorrie en Dobby, Snowy, Maya, Bonky en Deborah

                        Comment


                        • #13
                          Hallo allemaal,

                          Het grijse was iedergeval niet ziek.
                          Wel had het gedrags problemen waar ontzettend veel tijd in zou gaan zitten.
                          Shimo en Lorrie wilde haar niet echt accepeteren.
                          Ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik inverwachting ben en ben ontzettend misselijk de hele dag. Dit heeft mij er toe doen besluiten om haar een beter huis te bieden. Ik baal er echt van maar ik weet heel zeker dat ik het beste besluit ooit heb genomen. Wij hebben goed contact met die mensen die haar hebben en ze sturen regelmatig foto`s op. Die mensen zijn met pensioen dus hebben alle tijd en ze hadden al een grijsje van 1 dus ongeveer de zelfde leeftijd. Ik ga geen foto`s op het forum zetten van andere mensen maar die 2 gaaien zijn helemaal in love en voeren elkaar, ook zijn haar borstveren helemaal terug en haar staart begint ook weer te groeien. Kortom de vogel is gelukkig en dan ben ik dat ook.
                          Vr. Gr. van Schimo Lorrie en Dobby, Snowy, Maya, Bonky en Deborah

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Dejah Bekijk Berichten
                            Hallo allemaal,

                            Het grijse was iedergeval niet ziek.
                            Wel had het gedrags problemen waar ontzettend veel tijd in zou gaan zitten.
                            Shimo en Lorrie wilde haar niet echt accepeteren.
                            Ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik inverwachting ben en ben ontzettend misselijk de hele dag. Dit heeft mij er toe doen besluiten om haar een beter huis te bieden. Ik baal er echt van maar ik weet heel zeker dat ik het beste besluit ooit heb genomen. Wij hebben goed contact met die mensen die haar hebben en ze sturen regelmatig foto`s op. Die mensen zijn met pensioen dus hebben alle tijd en ze hadden al een grijsje van 1 dus ongeveer de zelfde leeftijd. Ik ga geen foto`s op het forum zetten van andere mensen maar die 2 gaaien zijn helemaal in love en voeren elkaar, ook zijn haar borstveren helemaal terug en haar staart begint ook weer te groeien. Kortom de vogel is gelukkig en dan ben ik dat ook.
                            Hallo Debohra,

                            Van harte gefeliciteerd, geweldig nieuws... er is wat kleins onderweg.
                            En het grijsje is inmiddels dus ook op de juiste plaats terecht gekomen.\
                            Eind goed al goed.

                            Groetjes en succes,

                            Frans
                            fkbmac www.koppiekrauw.com

                            Comment

                            Ads onder in topics

                            Collapse

                            Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                            Working...
                            X