Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vakantie ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vakantie ...

Dag,

Op 29 april jl. is mijn huishouden verblijd met de komst van Coco, de op dat moment behoorlijk slordige en angstige roodstaart papegaai. Met veel vreugde kan ik melden dat zijn veren terugkomen, dat het een enorme knuffelkont is, dat hij van alles leert te eten en dat zijn angsten langzaam wegebben. Af en toe wil ik wat teveel en dat heeft me wel eens een beet in de neus op geleverd (ik zat hem echt te klieren). Op het moment dat hij dat doet gaat hij subiet terug op de stok. Hij en ik hebben saampjes nog wel wat te leren.

Af en toe laat hij een schreeuw horen als ik de kamer uitloop, maar daar reageer ik niet op. En dat werkt prima. Hij gaat vaak mee naar buiten, onder de douche, de tuin in. Maar niet altijd en niet op gezette tijden. Ik bepaal wanneer dat gebeurt en ik wil niet dat er een gewoonte insluipt, zodat als het een keer niet kan, de hel losbreekt.

So far so good, is mijn ervaring. Op een kapotte neus na dan. Maar: dat was ook mijn eigen schuld.

Heb ik toch even een vraagje. Ik heb Coco nu dus 1,5 maand en zijn conditie en vertrouwen was niet best. Op beide vlakken merk ik echt een enorme verbetering. Daar ben ik heel blij om. Binnenkort wil ik graag op vakantie, maar ik zit een beetje te dubben of Coco al een nieuw vakantieadres aan kan. Wat denken jullie? Moet ik daar maar op vertrouwen of komt dat te vroeg? Ik heb zelf heel veel ervaring met honden en ik weet dat ik een hond met zo'n verhaal en achtergrond nu niet in het pension of bij anderen zou moeten plaatsen. Want dan raakt hij zijn vertrouwen kwijt.

Zou het bij papegaaien niet net zo werken? Graag jullie tips / advies.

Groetjes,

Ik zal het zeer zeker niet doen.

Levert Coco veel te veel stress op, terwijl die al een verleden heeft zoals
    ik het begrijp, en nog niet de oude is.

Ik zal er dus nog even mee wachten
    Als het over een tijd helemaal goed gaat, kun je hem, als het mogelijk is,
    lekker mee nemen.

Succes!

Comment

ik neem mijn gaaien altijd mee op vacantie gaat harstikke goed.zijn met pinksteren mee geweest naar valkenburg ze vonden het geweldig.gr marianne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cocootje Bekijk Berichten
        Dag,

Op 29 april jl. is mijn huishouden verblijd met de komst van Coco, de op dat moment behoorlijk slordige en angstige roodstaart papegaai. Met veel vreugde kan ik melden dat zijn veren terugkomen, dat het een enorme knuffelkont is, dat hij van alles leert te eten en dat zijn angsten langzaam wegebben. Af en toe wil ik wat teveel en dat heeft me wel eens een beet in de neus op geleverd (ik zat hem echt te klieren). Op het moment dat hij dat doet gaat hij subiet terug op de stok. Hij en ik hebben saampjes nog wel wat te leren.

Af en toe laat hij een schreeuw horen als ik de kamer uitloop, maar daar reageer ik niet op. En dat werkt prima. Hij gaat vaak mee naar buiten, onder de douche, de tuin in. Maar niet altijd en niet op gezette tijden. Ik bepaal wanneer dat gebeurt en ik wil niet dat er een gewoonte insluipt, zodat als het een keer niet kan, de hel losbreekt.

So far so good, is mijn ervaring. Op een kapotte neus na dan. Maar: dat was ook mijn eigen schuld.

Heb ik toch even een vraagje. Ik heb Coco nu dus 1,5 maand en zijn conditie en vertrouwen was niet best. Op beide vlakken merk ik echt een enorme verbetering. Daar ben ik heel blij om. Binnenkort wil ik graag op vakantie, maar ik zit een beetje te dubben of Coco al een nieuw vakantieadres aan kan. Wat denken jullie? Moet ik daar maar op vertrouwen of komt dat te vroeg? Ik heb zelf heel veel ervaring met honden en ik weet dat ik een hond met zo'n verhaal en achtergrond nu niet in het pension of bij anderen zou moeten plaatsen. Want dan raakt hij zijn vertrouwen kwijt.

Zou het bij papegaaien niet net zo werken? Graag jullie tips / advies.

Groetjes,
        Hoi,

Wanneer je het vertrouwen van de papegaai wilt verliezen dan moet je hem zeker een tijdlang ergens anders onderbrengen.
        Het beestje begint net te wennen en dan... dan wordt ie ineens weer in de steek gelaten.
        De vogel verliest dan compleet het vertrouwen in de wereld.

Maar ja... je wilt toch met vakenatie... Hoe dat op te lossen dan?

Zoek iemand in de buurt die voor de vakantieperiode voor de vogel wil zorgen. Bijvoorbeeld een kennis of een goede buur uit de straat.
        Laat deze NU AL goed kennis maken met de vogel, laat hem/haar de vogel al eten geven.
        Ga bij die kennis op bezoek en neem de vogel mee naar die kennis.
        Laat betreffende kennis dan bij hem/haar thuis veel bezig zijn met de vogel.
        Op die manier went de vogel ook aan de andere persoon en omdat je hem meeneemt naar die kennis raakt ie ook gewend aan het verhuizen en de andere omgeving.
        Het vertrouwde dat met deze trainig van de vogel dan steeds meegaat zijn jij en zijn reiskooi.
        Na verloop van een aantal keren wordt de kennis (die direct op gaat passen) ook vertrouwd voor de vogel.

Gaat men op deze manier te werk dan is de kans groot dat er een niet al te grote terugval komt door de vakantie.

Heel veel plezier gewenst en ik hoop dat jij en Coco allebei een fijne vakantie zullen hebben.

Frans
        fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
          Hoi,

Wanneer je het vertrouwen van de papegaai wilt verliezen dan moet je hem zeker een tijdlang ergens anders onderbrengen.
          Het beestje begint net te wennen en dan... dan wordt ie ineens weer in de steek gelaten.
          De vogel verliest dan compleet het vertrouwen in de wereld.

Maar ja... je wilt toch met vakenatie... Hoe dat op te lossen dan?

Zoek iemand in de buurt die voor de vakantieperiode voor de vogel wil zorgen. Bijvoorbeeld een kennis of een goede buur uit de straat.
          Laat deze NU AL goed kennis maken met de vogel, laat hem/haar de vogel al eten geven.
          Ga bij die kennis op bezoek en neem de vogel mee naar die kennis.
          Laat betreffende kennis dan bij hem/haar thuis veel bezig zijn met de vogel.
          Op die manier went de vogel ook aan de andere persoon en omdat je hem meeneemt naar die kennis raakt ie ook gewend aan het verhuizen en de andere omgeving.
          Het vertrouwde dat met deze trainig van de vogel dan steeds meegaat zijn jij en zijn reiskooi.
          Na verloop van een aantal keren wordt de kennis (die direct op gaat passen) ook vertrouwd voor de vogel.

Gaat men op deze manier te werk dan is de kans groot dat er een niet al te grote terugval komt door de vakantie.

Heel veel plezier gewenst en ik hoop dat jij en Coco allebei een fijne vakantie zullen hebben.

Frans
          Hoi Frans,

Dankzij mij ervaring met herplaatshonden weet ik dat je het vertrouwen van zo'n dier voorgoed om zeep kunt helpen door lekker op vakantie te gaan en het beestje naar vakantieopvang te brengen. Er was ook geen haar op mijn hoofd die daar überhaupt over dacht. Mijn buurman verderop is zelf ook groot vogelliefhebber en Coco kent hem ook. Hij zit regelmatig met Coco te babbelen. Heb er over nagedacht om Coco hier onder te brengen maar zie er vanaf omdat de buurman middenin zijn visseizoen zit en vaak behalve overdag ook 's nachts weg is. Dan zit Coco echt teveel alleen.

Coco mee op vakantie is een optie alleen ... ik heb naast de zorg voor Coco ook 4 honden in huis. Waarvan de jongste enorm loopt te puberen en die op dit moment echt hele duidelijke regels nodig heeft (net zoals Coco trouwens). Om met die hele beestenbende waarvan 2 extra aandacht vragen nu op de camping te gaan staan, is mij teveel van het goede. Ook omdat een nieuwe omgeving zeker in het geval van Tys (de hond) weer leuke nieuwe en spannende impulsen met zich mee zal brengen waar hij sterk op zal reageren.

Dusssss ... ik heb besloten dat ik lekker thuisblijf met al het spul. Het huis moet toch geverfd en mijn achtertuin is lekker groot, dus dat komt helemaal goed. Volgend jaar gaan we weer, maar voor dit jaar geef ik mijn portie even aan fikkie. Alles voor de beessies hè? Geeft niks. Beetje investeren nu geeft een rustige vakantie voor allemaal volgend jaar!

Doeg,
          Ylona

Comment

goed besluit Ylona
            fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Vond ik zelf ook al ... . Ach ja, je kiest ergens voor en dan moet je er voor gaan, vind ik. Ik heb er dus ook geen moeite mee. Zoals al aangegeven, beetje investeren nu is een boel plezier voor later!

Comment

Ik sluit me daarbij aan, dat is een goed besluit voor dit jaar Ilona.
                Wij hebben een grijsje, nu 2 jaar en 2 maanden oud. Vorig jaar zijn we 1 week op vakantie geweest en mijn partner's dochter kwam hier de week in huis om Nico te verzorgen. Ze bleek echter wat bang van hem te zijn, iets waar Nico klaarblijkelijk de hele week gretig gebruik van heeft gemaakt: als ze in de buurt van de kooi kwam, zette hij alle veren op en ging in aanvalshouding, en heeft dus ook de hele week geweigerd de kooi uit te komen!
                Overigens bleek dit niet uit te maken wat betreft vertrouwen in ons: hij was heeeel blij ons weer te zien en was meteen weer de oude!

Dit jaar gaan we voor het eerst 2 weken weg. Iemand van het forum hier die we op de forumdag van 4 april hebben leren kennen, komt in ons huisje vakantie houden en Nico verzorgen, daar zijn wij heel blij mee! Ze brengt ook haar eigen grijsje mee. Ook ben ik blij dat ik Nico in zijn eigen vertrouwde omgeving kan laten.
                Tot nu toe heeft Nico haar 1 keer gezien en binnenkort nog een keer, voordat we op vakantie zullen gaan. Het grote voordeel is ook dat er nu iemand zal zijn die veel ervaring met gaaien heeft, dus we maken ons daar helemaal geen zorgen over.
                Hoe Nico deze keer zal reageren op onze terugkomst na - voor t eerst - 2 weken , ben ik heel benieuwd naar en ik hoop dan ook echt dat hij geen vertrouwen zal verliezen!
                Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X