Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat moet ik doen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Wat moet ik doen

    Hallo allemaal

    Wij zijn nu een maand de trotse eigenaars van een grijze roodstaart. Volgens de vorige eigenaars is het een mannetje, 6 jaar oud en hij heet Coco. Coco moest daar weg omdat de vorige eigenaars bang voor hem waren. Omdat Coco niet aggresief naar ons was hebben we maar de gok gewaagt en hem meegenomen. Wij zijn nu de derde eigenaar voor Coco en bij de vorige eigenaar heeft hij ruim drie jaar in zijn kooi gezeten en in een donker hoekje gestaan. Het was dus heel erg wennen voor Coco toen hij in zijn nieuwe huis kwam. Na een paar dagen treuren kwam hij los en begon te fluiten en te praten. Nog een paar dagen later nam hij zelfs een nootje uit mijn hand aan. Omdat wij Coco toch uit de kooi wilde, hebben wij hem een week later de vleugels laten kortwieken. Dit ging gepaard met een hoop geschreeuw van hem, maar hij was niet aggresief. Oja en bleek dat Coco 12 jaar oud is. Eenmaal de vleugels gewiekt kon hij uit de kooi. Als ik de kooi open deed klom hij op de kooi.Het is een schat van een vogel, maar vreselijk bang. Als je maar in zijn buurt kwam probeerde hij al weg te vliegen en kwam met een duikvlugt op de grond terecht. Daar van uit stapte hij wel op je hand. Nu zijn we inmiddels twee weken verder en stapt Coco van de kooi op mijn hand. Een paar dagen geleden was ik een broodje aan het eten en Coco zat op mijn schouder. Op eens pakte hij heel voorzichtig een stukje brood uit mijn mond toen ik een hap nam. Het is echt een schat van een vogel, maar ik wil eens kijken of jullie wat adviesen voor mij hebben. Want het is namelijk zo, Coco vind alles eng. Als ik met hem door de kamer loop beeft hij als een rietje en zit dan bijna helemaal tegen mijn gezicht aangeplakt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken dat hij minder bang word? En dan het praten, sinds Coco gewiekt is zegt hij helemaal niets meer als mijn man of ik in de kamer zijn. Daarintegen als mijn zoon binnenkomt (was niet bij het wieken aanwezig) begint hij direct de praten. en als wij uit de kamer zijn ook. Blijft dit zo of gaat hij weer praten.
    En als hij in zijn kooi is zit hij alleen maar te kijken of te slapen. Naar zijn speeltjes kijkt hij niet naar om. Het zijn de speeltjes die hij van zijn vorige eigenaar heeft meegekregen dus niet onbekend voor hem.

    Groetjes,
    Cobi

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door jocobi Bekijk Berichten
    Hallo allemaal

    Wij zijn nu een maand de trotse eigenaars van een grijze roodstaart. Volgens de vorige eigenaars is het een mannetje, 6 jaar oud en hij heet Coco. Coco moest daar weg omdat de vorige eigenaars bang voor hem waren. Omdat Coco niet aggresief naar ons was hebben we maar de gok gewaagt en hem meegenomen. Wij zijn nu de derde eigenaar voor Coco en bij de vorige eigenaar heeft hij ruim drie jaar in zijn kooi gezeten en in een donker hoekje gestaan. Het was dus heel erg wennen voor Coco toen hij in zijn nieuwe huis kwam. Na een paar dagen treuren kwam hij los en begon te fluiten en te praten. Nog een paar dagen later nam hij zelfs een nootje uit mijn hand aan. Omdat wij Coco toch uit de kooi wilde, hebben wij hem een week later de vleugels laten kortwieken. Dit ging gepaard met een hoop geschreeuw van hem, maar hij was niet aggresief. Oja en bleek dat Coco 12 jaar oud is. Eenmaal de vleugels gewiekt kon hij uit de kooi. Als ik de kooi open deed klom hij op de kooi.Het is een schat van een vogel, maar vreselijk bang. Als je maar in zijn buurt kwam probeerde hij al weg te vliegen en kwam met een duikvlugt op de grond terecht. Daar van uit stapte hij wel op je hand. Nu zijn we inmiddels twee weken verder en stapt Coco van de kooi op mijn hand. Een paar dagen geleden was ik een broodje aan het eten en Coco zat op mijn schouder. Op eens pakte hij heel voorzichtig een stukje brood uit mijn mond toen ik een hap nam. Het is echt een schat van een vogel, maar ik wil eens kijken of jullie wat adviesen voor mij hebben. Want het is namelijk zo, Coco vind alles eng. Als ik met hem door de kamer loop beeft hij als een rietje en zit dan bijna helemaal tegen mijn gezicht aangeplakt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken dat hij minder bang word? En dan het praten, sinds Coco gewiekt is zegt hij helemaal niets meer als mijn man of ik in de kamer zijn. Daarintegen als mijn zoon binnenkomt (was niet bij het wieken aanwezig) begint hij direct de praten. en als wij uit de kamer zijn ook. Blijft dit zo of gaat hij weer praten.
    En als hij in zijn kooi is zit hij alleen maar te kijken of te slapen. Naar zijn speeltjes kijkt hij niet naar om. Het zijn de speeltjes die hij van zijn vorige eigenaar heeft meegekregen dus niet onbekend voor hem.

    Groetjes,
    Cobi

    Hallo Cobi allereerst gefeliciteerd met jullie nieuwe gezinslid.
    Het nadeel (soms ook een voordeel) van een oudere papegaai aanschaffen is dat je ook de geschiedenis meekrijgt.
    Vaak zelfs weet je niets van die geschiedenis en moet je naar een en ander gissen.

    Dat jullie 12 jarige Coco nerveus is hebben jullie reeds vastgesteld, maar wat ik zo uit je verhaal lees ben je al een heel stuk verder met Coco gekomen.
    Dat is een heel goed teken en wijst er op dat het gelukkig niet al te diep zit en mogelijk niet traumatisch is.

    Voorlopig is het van het grootste belang om Coco een tijdje verschoond te houden voor verdere traumatische of onprettige ervaringen.
    Blijf wel steeds bezig met het opbouwen van een goede relatie.
    Bedenk daarbij dat het spreekwoord "Liefde gaat door de maag" bij de papegaai heel goed opgaat.

    Mettertijd zal coco steeds meer vertrouwen in jullie gaan krijgen en ook weer gezellig gaan babbelen.
    Zodra het vertrouwen wat opgebouwd is kan je gaan beginnen met "stress-training".

    Stress-training houdt eigenlijk niets anders in dat je de vogel steeds weer met nieuwe en andere (wel veilige) situaties laat kennismaken en dat je de vogel die situaties eigenlijk als iets heel normaals leert herkennen.
    Van lieverlee zal de vogel minder schrikachtig en zich beter wapenen tegen nieuwe vreemde omstandigheden.

    Neem de vogel zoveel mogelijk mee, plaats hem op stoelleuningen, op vensterbanken, zorg dat je een trainingstandaard bij je hebt die je overal neer kan zetten en waar de vogel dan lekker op kan zitten.
    Laat daarnaast ook steeds meer mensen de vogel wat lekkers geven en op de hand nemen.
    Pas verder de "theedoektherapie" toe en als het een beetje meezit wordt je vogel superlief en veel minder schrikachtig.

    Forceer niets, doe alles met kleine stapjes en valt de vogel even terug geef dan niet te snel de moed op maar doe dan gewoon even een paar stapjes terug. Je hebt nog jaren de tijd!

    Heel veel succes gewenst,

    Frans
    fkbmac www.koppiekrauw.com

    Comment


    • #3
      Hey

      Ik herken heel veel in je verhaal ik heb zelf een paar maanden geleden ook een roodstaart gekregen van 25 jaar oud...Deze vogel kon helaas niet meer verzorgd worden door zijn baasjes. En was dus ook al 2 a 3 jaar niet meer uit zijn kooi geweest...En ik heb dus ook na 4 weken zijn vleugels laten knippen. Die beste man die dat kwam doen, die zei ook tegen mij ga even naar een andere kamer want die vogel vergeet dat nooit meer!! Die vogel heeft jouw dus gezien tijdens het knippen!!!!!!!!

      Dat je vogel zo bang is is begrijpelijk dat was die van mij ook(soms nog steeds). Pas nu durft hij het een beetje aan om heel heel voorzichtig een speelgoedje aan te raken. Rillen doet ie bijna niet meer. Ik ben alleen jaloers dat die van jullie op je hand stapt. Die van mij moet daar niks van weten !!

      Ik weet nog niet veel van deze vogels, maar je moet hun vertrouwen kunnen winnen, en veeeeeeeel aandacht


      Succes

      Comment

      Ads onder in topics

      Collapse

      Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

      Working...
      X