Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

grijze te lomp en dus verwondingen *help*

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• grijze te lomp en dus verwondingen *help*

ik ben de vriendin van ArjanR1, maar aangezien de grijze zich compleet op mij heeft gericht en ik dus degene ben met vragen heb ik mij ook maar aangemeld.

onze grijze Enzo had al een beetje een moeilijke tijd gehad doordat zij vast heeft gezeten in een speeltouw, zie topic:
    https://www.papegaaienforum.nl/papega...rschuwing.html

Maar wat is nu het probleem met Enzo, zij heeft een hele grote kooi, de "big ben" maar Enzo is zo lomp dat zij zich heel vaak bezeerd.

eerder ging ze bij vreemden als een gek door de kooi springen waardoor ze een paar keer haar borst had beschadigd. Dit hebben we haar al afgeleerd, nu maakt ze bij sommige mensen alleen nog een boos geluid maar dat leren we ook wel af.

Maar ze springt nu nog steeds soms als ze gewoon geen zin heeft om te klimmen naar beneden. Ze heeft nog steeds de houten platen in plaats van tralies omdat we zeker weten dat ze anders echt alles breekt.

Vandaag was het toppunt, ze begon na de landing zelfs te schreeuwen van de pijn. Ik laat haar normaal als ze springt gewoon in de kooi en negeer haar gedrag, maar vandaag had ze echt pijn en heeft ze echt even "uitgehuild" in mijn armen.

Wat kunnen we hier tegen doen? ze is gewiekt maar kan echt wel normaal haar val opvangen. Ze doet dit echter gewoon niet.

We zijn echt op zoek naar een oplossing, maar een zachte ondergrond zou haar gedrag alleen maar aanmoedigen. Of haar gewoon niet meer kortwieken?

wie weet een goede oplossing? want we willen heel graag de tralies onder in de kooi plaatsen. Nu is het elke week, vaak zelfs 2 keer een hele klus om de platen schoon te maken en te ontsmetten. En we willen gewoon niet dat Enzo zich constant blijft bezeren. Als ze zo doorgaat breekt ze haar borstbeen nog.

alvast bedankt voor de hulp
    Last edited by katana; 23-09-09, 20:21.

Dat is idd niet fijn.

Hoe is ze gewiekt? Lichtjes of drastisch (tot aan het niveau van de pluimpjes die op de slagveren liggen)?
    Een grijze roodstaart is vaak onhandig en tav het vliegvermogen ook zwaar gebouwd. Houd daar rekening mee.

In mijn kooi heb ik een koord van 32mm doormeter van bovenaf tot ca 50cm van de bodem verticaal hangen.
    Om de 30 cm heb ik een knoop gelegd.
    Ofwel vliegt (lees fladdert) ze van de onderste stokken die op 1m van de bodem hangen naar beneden (maar ze gebruikt wel degelijk haar vleugels), of ze komt naar beneden via het touw waarbij ze zich op het einde ondersteboven vasthoudt met één poot aan de laatste knoop. Zo is ze nog maar 10 cm ofzo verwijdert van de bodem en dan laat ze zich vervolgens vallen.
    Ik heb het rooster verwijderd en er liggen kranten met daarbovenop houtpellets voor een kachel.
    Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

Comment

alvast bedankt voor de reactie.

Enzo is slechts licht gewiekt, ze heeft ook de meeste "vlieg" veren nog. Het probleem is dat ze die gewoon niet gebruikt. Ze kan ook gewoon nog naar beneden vliegen, dat doet ze buiten de kooi wel netjes als ze van de bank af wil bijvoorbeeld of buiten.

De onderplaten eruit halen kan niet echt in deze kooi, er zit een dwarsbalk in waar de platen op rusten. Als je die eruit haalt krijg je (naar mijn mening) scherpe randen, als ze daar op zou vallen weet ik helemaal zeker dat ze wat gaat breken.

in de volgende link een plaatje van de kooi waar de dwarsbalk goed in te zien is. http://kooiengigant.nl/images/DAHLIA.jpg

klimmen naar beneden via een touw doet ze ook niet, dat hebben we ook al in de kooi gehad maar dat gebruikte ze niet.

Comment

Hoi Katana,

Ik zou een vogel voorlopig maar een tijd lang in een veel kleinere kooi gaan houden.
        Veel takken in de kooi helpen natuurlijk ook, kan de vogel echt van de ene tak naar de andere springen.
        Valt ie naar beneden heeft die altijd wel een tak om zich aan vast te grijpen.

Succes,
        Last edited by kareltje; 24-09-09, 06:50.

Comment

Mijn grijsje van 5mnd. heeft in zijn kooi zo hard met zijn vleugels geslagen, dat de meeste slagpennen aan de gewiekte kant verder zijn afgebroken. Ik heb ze dus verder afgeknipt. Nu heeft Kareltje niet in de gaten dat hij helemaal niet meer kan (zweef)vliegen en heeft zich nu al een paar keer van de tafel en een keer van de kooi gestort. Ik ben bang dat hij nog iets breekt. Wat kan ik het beste doen? Ik kan hem toch niet constant in de kooi houden? Als ik hem op de hand neem dan klemt hij ook niet, dus moet ik hem bij zijn pootje vasthouden.
          Wie weet raad?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marpia Bekijk Berichten
            Mijn grijsje van 5mnd. heeft in zijn kooi zo hard met zijn vleugels geslagen, dat de meeste slagpennen aan de gewiekte kant verder zijn afgebroken. Ik heb ze dus verder afgeknipt. Nu heeft Kareltje niet in de gaten dat hij helemaal niet meer kan (zweef)vliegen en heeft zich nu al een paar keer van de tafel en een keer van de kooi gestort. Ik ben bang dat hij nog iets breekt. Wat kan ik het beste doen? Ik kan hem toch niet constant in de kooi houden? Als ik hem op de hand neem dan klemt hij ook niet, dus moet ik hem bij zijn pootje vasthouden.
            Oorspronkelijk geplaatst door marpia Bekijk Berichten
            Wie weet raad?
            Hoi Marpia,

Ik zou de vogel op een hoogte van pakweg 30 cm van de grond zetten op een doos, een standaard of iets anders.
            De vogel kan daar vanaf springen zonder dat hij daarmee noemenswaardig letsel krijgt.
            Op den duur heeft de vogel het wel door dat ie niet vliegen kan.
            Succes, Frans
            fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

na nog 1 harde val in de kooi heeft onze Enzo nu door dat hij toch echt niet springen moet. Zijn buikje is gelukkig nu helemaal heel.

Heel af en toe werkt hij zich nog in de problemen door aan het plafond van de kooi te gaan hangen en dan niet meer weten hoe hij daar nou weg komt. Dan stort hij zich tegen de zijkant van de kooi nu en gelukkig niet meer op de bodem. Als ik thuis ben hoor ik meestal zijn zielige geluidje wel en help hem dan een naar beneden. Ik haal hem er dan natuurlijk niet uit, want dan gaat hij het keer op keer doen. De laatste week is het zelfs geen 1 keer voorgekomen. Hij heeft dus gelukkig door dat hij gewoon niet zo gek boven in de kooi moet klimmen.

door zijn lompe gedrag heeft Enzo net als Kareltje meerdere pennen gebroken.

Wij hebben nu besloten, ook omdat Enzo zo aandachtig naar Skip kijkt als hij door de kamer vliegt, dat Enzo niet meer geknipt word. We hebben tuigjes besteld voor beide vogels zodat ze mee naar buiten kunnen en mee op bezoek kunnen. We gaan een voliere bouwen in de tuin van 3 bij 3, zodat ze daar van het zomer ook lekker in kunnen spelen en vliegen zonder tuigje.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X