Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Puberen? Reageren op zwangerschap?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Puberen? Reageren op zwangerschap?

    Hallo Allemaal!
    Mijn Grijze is nu 2 jaartjes en de laatste tijd merk ik dat ze wat meer schreeuwt als ze bij me zit, wat nerveus heen en weer gaat lopen en wat vaker bijt (dan zegt ze ook; 'nee he, niet doen he!' dus ze weet dat ze iets doet wat niet mag...).
    In de ochtend zitten we vaak nog even, voordat ik naar m'n werk ga, op de bank tv te kijken en in de avonduren mag ze ook altijd even bij me zitten. Normaal gesproken zit ze dan rustig en kan ik 'r knuffelen en zit ze zich te wassen o.i.d. maar de laatste tijd merk ik dat haar gedrag wat veranderd (ik ben ook al bijna 7 maanden zwanger, zal ze daar iets van mee krijgen? Dat ze misschien wat minder aandacht krijgt ofzo?! Heeft iemand daar trouwens ervaring mee?)
    Ik hoop dat iemand wat advies heeft over hoe ik dit kan aanpakken of misschien gewoon moet negeren?

    Groetjes,
    Antonia en

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonia Bekijk Berichten
    Hallo Allemaal!
    Mijn Grijze is nu 2 jaartjes en de laatste tijd merk ik dat ze wat meer schreeuwt als ze bij me zit, wat nerveus heen en weer gaat lopen en wat vaker bijt (dan zegt ze ook; 'nee he, niet doen he!' dus ze weet dat ze iets doet wat niet mag...).
    In de ochtend zitten we vaak nog even, voordat ik naar m'n werk ga, op de bank tv te kijken en in de avonduren mag ze ook altijd even bij me zitten. Normaal gesproken zit ze dan rustig en kan ik 'r knuffelen en zit ze zich te wassen o.i.d. maar de laatste tijd merk ik dat haar gedrag wat veranderd (ik ben ook al bijna 7 maanden zwanger, zal ze daar iets van mee krijgen? Dat ze misschien wat minder aandacht krijgt ofzo?! Heeft iemand daar trouwens ervaring mee?)
    Ik hoop dat iemand wat advies heeft over hoe ik dit kan aanpakken of misschien gewoon moet negeren?

    Groetjes,
    Antonia en

    Hoi Antonia,

    De papegaai voelt over het algemeen stemmingen en veranderde situaties haarfijn aan.
    Wanneer dat invloed heeft op het leven van de papegaai is het zondermeer denkbaar en eigenlijk wel te verwachten dat de papegaai daarop reageert.
    Natuurlijk, wanneer de papegaai minder aandacht krijgt dat deze dat op een of andere manier kenbaar maakt.
    Bekende verschijnselen kunnen dan zijn:
    - schreeuwgedrag
    - aandachtvragerij (op alle denkbare manieren)
    - plukgedrag
    - bijtgedrag
    De vogel zal proberen zijn verloren aandacht op een of andere manier terug te winnen.

    Wanneer je meent dat de vogel te weinig aandacht krijgt en je bent in de mogelijkheid om de vogel toch wel meer aandacht te schenken dan kan je op de "eis" van de vogel subtiel ingaan.
    Belangrijk is wel dat je dat niet op die momenten doet wanneer de vogel erom bedelt, vraagt of het opeist.
    Dat ongewenste gedrag van de vogel mag natuurlijk nooit beloond worden.
    Doe je dat wel... dan stimuleer je juist de vogel vaker dat ongewenste gedrag te tonen.

    Ben je niet in staat de vogel meer aandacht te geven dan zal je eens naar alternatieven kunnen kijken.
    Alternatieven in de vorm van speeltjes, muziek, foerageerspeeltjes en andere dingen die de vogel mogelijk de gewenste afleiding te geven.
    Ga in dat geval in ieder geval niet in op het ongewenste gedrag van de vogel omdat je daarmee in de meeste gevallen dat ongewenste gedrag stimuleert.

    Loopt het echt helemaal uit de hand en weet je geen raad meer met de situatie is het misschien verstandig op onderstaande site het hele hoofdstuk (inclusief de sub-hoofdstukjes) "gedrag" door te lezen.
    Daar worden in ieder geval ook een aantal handvaten aangereikt om dit probleem op te lossen.

    Heel veel succes, met de vogel en natuurlijk ook met je zwangerschap.

    Groet, Frans
    fkbmac www.koppiekrauw.com

    Comment


    • #3
      Hoi Frans!
      Bedankt voor je reactie!!!
      Ik probeer Rocky nu inderdaad aandacht te geven op momenten dat ze er niet om 'vraagt' en als ze schreeuwt/bijt negeer ik 'r nu compleet. Ik merk dat ze al wat rustiger is geworden en liever is op de momenten dat ze bij me zit...
      In de ochtend en in de avond uren zit ze nu bij me en tussendoor praat ik tegen 'r als ze lief aan het kletsen is.
      De radio heb ik altijd al aan staan voor Rocky en Poek en voor als straks de kleine er is heb ik al een paar nieuwe speeltjes voor ze in de aanbieding zodat ze wat afleiding hebben...
      Groetjes!!!

      Comment


      • #4
        Hoi Frans,

        ik heb net een nieuw onderwerp geopend bij 'gedrag'. Heb jij misschien wat tips voor me? Want misschien komt dit wel voort uit waar ik het hierboven over had...

        Groetjes!

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse

        Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

        Working...
        X