Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kaal plukken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • kaal plukken

    hallo allemaal
    ik ben nieuw op deze site
    maar ik zit met een probleem
    ik heb sinds dit jaar januari een grijze roodstaart
    ze zat mooi in de veren en toen begon de ellende
    kaal plukken borst en veren trekt ze er uit
    ik weet dat er vaker van deze vragen zijn
    ze staat voor het raam dus veel licht
    ze word gesproeid
    ze krijgt fruit en groente
    ze krijgt vitamine druppels ik ben weinig weg dus ze zit niet vaak alleen
    ze heeft speeltjes waar ze weinig mee doet
    ik durf haar alleen niet los te laten dan gaat ze van de kooi
    nu mijn vraag wat kan ik er aan doen dat ze weer mooi word
    als de veren er weer in zitten is het maar even en ze begint weer
    wie kan mij helpen
    dit is mijn eerste papegaai
    groet yvonne

  • #2
    Dus jij laat de Grijze niet uit de kooi?

    Comment


    • #3
      nee tot nu toe laat ik haar niet uit de kooi
      ik heb het een keer gedaan en vloog ze de kamer door en tegen dingen aan vind ik ook zielig
      ik wil haar wel los hebben maar hoe doe ik dat
      ik heb haar ook niet hand tam ik kan haar wel aaien en ze is het gekst met mij dat wel

      Comment


      • #4
        Ik heb een vermoeden dat je vogel is beginnen plukken uit verveling.
        Haal hem dagelijks uit z'n kooi. je kan hem laten knippen, alhoewel dat aanleiding kan geven tot meer plukken. Dek alle ramen en spiegels af met gordijnen, en zorg dat er niet te veel losse beeldjes op de kast staan die kunnen sneuvelen. Sluit de deuren van de kamers waar hij niet naartoe mag. Laat hem z'n kooi langs de buitenkant maar verkennen en probeer hem naar je toe te laten komen met wat lekkers.

        Zorg ook dat hij als hij in de kooi is, steeds iets heeft om aan te knagen of om aan te frunniken. (wilgentakjes, wc-rolletjes, propjes papier, stukjes koord die je aan de kooi vastknoopt. Als hij aan die dingen aan het prutsen is, prutst hij niet aan z'n eigen pluimen (of toch minder). De touwtjes zal hij ontrafelen en met wat geluk de knoop ook ;-)

        Vergeet niet dat een papegaai een erg intelligent dier is, gans de tijd in zo een kooi is om depressief van te worden, en dat geeft problemen. Zowel voor de papegaai als voor de eigenaar.

        De eerste keren uit de kooi zal zeer onwennig zijn, maar is absoluut niet zielig!!! Neem ze er gerust uit, met een paar nootjes in je hand terwijl je tv kijkt ofzo, je papegaai zal genieten van het contact met jou, en geloof me, jij ook!
        Ik veronderstel dat je papegaai nog jong is (je zei dat je ze van januari had) dus dan denk ik dat het nog niet te laat is om het tij te keren. De kans is echter zeer klein dat het probleem opgelost raakt met je vogel die in de kooi blijft.
        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
        Papegaaienpsychologie:
        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

        Comment


        • #5
          Plukken kan ook een lichamelijke oorzaak hebben, dus altijd even langs een vogelarts om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Kan de vogel gelijk geknipt worden om zsm een normaal leven buiten de kooi te kunnen krijgen (want zeg nou zelf, zelfs mensen die een moord op hun geweten hebben mogen dagelijks even uit hun kooi ).

          Verder zou ik je vogel overzetten op een zo'n goed mogelijk basisvoer: pellets van topmerken als Harrison, Scenic of Zupreem. Alleen dan kun je uitsluiten dat je vogel geen bepaalde essentiele voedingsstoffen mist (wat ook een mogelijke oorzaak van plukken kan zijn).

          En oh ja, hoe is het met de luchtvochtigheid gesteld bij je thuis? Te droog (minder dan 50%) vind de huid niet zo leuk. (net als te vaak douchen met warm water, warm water ontvet de huid te veel).
          Last edited by Harold; 19-12-09, 07:20.

          Comment


          • #6
            Voeding lijkt me weinig waarschijnlijk. Vochtigheid misschien, maar als ze gesproeid wordt helpt dat natuurlijk veel.

            "ze staat voor het raam dus veel licht
            ze word gesproeid
            ze krijgt fruit en groente
            ze krijgt vitamine druppels"


            Vogels moeten niet geknipt worden om een normaal leven buiten de kooi te hebben...
            Geknipte vogels zijn meer geneigd om te beginnen plukken, door frustratie, door jeuk van de geknipte pennen op hun lichaam.
            Wel zou het deze eigenaar kunnen helpen om zonder schrik de grijze uit de kooi te laten. En in dat opzicht zou het voor de vogel wel een verbetering kunnen zijn op zijn huidige situatie. Eerlijk gezegd went het wel erg snel om plots een vliegend gevaarte door je huis te zien razen hoor. Wij schrikken er helemaal niet meer van als onze blauwgele raket voorbijschiet. Voor bezoekers is het wel eens schrikken. ;-)

            Yvonne, neem je grijsje eens bij je als je de sokken aan het sorteren bent, en laat hem eens meehelpen! Je grijsje zal het waarschijnlijk erg leuk vinden om samen dingen te doen.
            http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
            Papegaaienpsychologie:
            Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
            http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

            Comment


            • #7
              Sproeien helpt niet in een omgeving waar de luchtvochtigheid steevast te laag is, sterker nog, werkt averechts. Direct contact met water onttrekt vocht aan de huid!
              Probeer het maar eens in de winter (lage luchtvochtigheid buiten) wanneer je droge handen hebt: maak ze vochtig en het gevolg is dat ze even later nog droger aanvoelen. En natuurlijk kennen we allemaal wel het effect van verschrompelde vingers als je lang in bad hebt gezeten (dus zelfs onder hogere luchtvochtigheid ontrekt direct contact met water juist vocht aan de huid).

              Wat betreft voeding; ik refereer hierbij aan artikelen van een aantal vogelartsen die op 't net te vinden zijn. Steeds wordt voeding (een gebrek aan goede) als mogelijke oorzaak van plukgedrag gezien.

              Verder mag kortwieken nooit de huid irriteren. Indien toch dan is er te kort gewiekt.
              Last edited by Harold; 19-12-09, 13:59.

              Comment


              • #8
                @ harold: je haalt 2 principes door elkaar. je huid droogt uit als je een douche neemt met warm water en je huid droogt uit als je je huid afdroogt. Van het water zelf zal je huid niet uitdrogen! Door het afdrogen onttrek je te snel het vocht terwijl je huid nog geen kans gehad heeft om een deel van dat water op te nemen:
                test het zelf maar uit: neem een douche en droog je niet af, je huid zal niet jeuken of droog aanvoelen zoals anders.

                Hetzelfde geldt voor de papegaaien, daarom zijn haardrogers zo uit den boze. Je onttrekt te snel het vocht van de huid.
                Sproeien of douchen op zich zal steeds de vochtigheid van de huid bevorderen.
                In geval van pluk kan dagelijks douchen zelfs positief helpen: elkeen die een papegaai heeft en douched/sproeit zal merken dat de papegaai nadien erg druk bezig is om alle pluimpjes te onderhouden, goed te leggen. Dit is nog een uurtje dat je papegaai bezig is met iets en dat hij niet bezig zal zijn met plukken of zich vervelen.

                Natuurlijk is het ook belangrijk dat je vochtigheidsgraad goed zit. Te droog is gevaarlijk, te vochtig ook: schimmels!
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                Comment


                • #9
                  Door het afdrogen onttrek je te snel het vocht terwijl je huid nog geen kans gehad heeft om een deel van dat water op te nemen
                  Sommige vogels reageren op een sproeibeurt door hevig te schudden met de veren, om zich zo snel van het water te ontdoen. In feite zou dit dus vocht kunnen onttrekken.

                  Zorgen voor een luchtvochtigheid van ~70% lijkt me een eerste vereiste in een voor de huid gezonde leefomgeving. Verder ken ik Grijsjes die nooit gesproeid of zelfs gedouched worden maar schitterend in de veren zitten.
                  Last edited by Harold; 19-12-09, 14:28.

                  Comment


                  • #10
                    schudden onttrekt niet meer water hoor.

                    een handdoek absorbeert het water, dat is het verschil. ;-)
                    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                    Papegaaienpsychologie:
                    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                    Comment


                    • #11
                      hallo
                      ik wou even zeggen dat ik mijn grijze het weekend uit de kooi heb gelaten
                      ik durfde eerst niet maar toch gedaan ze vond het erg leuk ik durfde het nooit omdat ik haar nog niet zo erg lang had maar ben blij dat ik het heb gedaan dank jullie door jullie ben ik over mijn angst gegaan
                      nu nog hopen dat haar veren gauw terug zijn dat ze stopt met plukken ik heb veel aan jullie advies gehad
                      groet yvonne

                      Comment


                      • #12
                        Blij dit te lezen!

                        je grijsje is waarschijnlijk even nieuwsgierig om jou te leren kennen als jij haar. :-)

                        probeer dit dagelijks te doen, gewoon als je wat tv kijkt, aan het opruimen bent.... je grijsje zal wel leuk meedoen. Meestal vinden ze het leuk om gewoon te volgen wat jij aan het doen bent.

                        Zorg ook dat ze steeds wat te knagen heeft in de kooi, alle tijd dat ze daarmee bezig is, is ze niet bezig met haar veren uit te trekken.
                        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                        Papegaaienpsychologie:
                        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                        Comment


                        • #13
                          Maar toch blijft dat plukken een kriem!

                          Ik dacht toch ook alles goed te doen;

                          Ik heb gekozen voor natuur broed omdat het schijnt dat daarbij plukken minder voor komt

                          Ik geef afgewogen voer. Dagelijks krijgt hij in de ochtend en avond 15 gram voer waarvan 10 % zaden 10 % eivoer, grit en maag kiezel en 80 & pellets nutriburd p19. Verder krijgt hij dagelijks verse groente en fruit die ik 1 maal in de week aanvul met een ei en palm olie. In zijn water zit speciaal kalk, omdat hij een gebroken heupje heeft gehad, en appel azijn.

                          Ik doe om de 2 a 3 weken allemaal nieuwe verse wilgen takken in zijn kooi waarin ik gaatjes boor en daar doe ik zonnebloem pitjes in of sissel touwtjes. als de takken na anderhalve week wat droger zijn krijgt hij ander speelgoed en dit probeer is zoveel mogelijk af te wisselen. Ook probeer ik regelmatig zelf een ketting van blokjes wilgen hout te maken met fris drank doppen er tussen.

                          Elmo gaat iedere dag minimaal 10 minuten even naar buiten om het dag licht te zien. en in de zomer gaat hij op een kinderwagen lekker mee wandelen.

                          Zodra ik weg ben dan zit Elmo in zijn kooi, maar deze staat voor een raam.

                          Als ik thuis ben dan mag hij uit zijn kooi en zit gij vaak bovenop zijn java boom.

                          ieder avond om 21.00 uur krijgt Elmo een doek over zijn kooi en op zijn vroegst 8.00 uur gaat de doek er weer af.

                          Hij gaat minimaal 3 keer in de week mee onder de douche en 2 keer in de week besproei ik hem met de planten spuit.

                          Hij heeft speelgoed waar een lekkernij in verstopt zit en waar hij wel even mee bezig is om het er uit te krijgen....

                          Ik heb voor me gevoel echt alles gedaan om plukken en ander probleem gedrag te voorkomen. En wat denk je, hij is zijn staart gaan plukken!!!! en we worden af en toe helemaal gek van de contact schreeuw! zodra ik maar naar de keuken loop of van de bank op sta begint hij te schreeuwen.

                          Medische oorzaak moet ik nog uitsluiten. Maar voor de rest heb toch wel over alles na gedacht in de begeleiding van de gaai.... Dus ik snap er werkelijk helemaal niets van! En het gekken is dat hij zijn staart in de nacht heeft kaal geplukt....

                          Maarja, ik ga van de week langs de dieren arts en negeer het gedrag volledig. Vertroetel hem iedere keer als hij gewenst gedrag laat zien. En als ik langer dan 8 uur van huis ben zorg ik dat hij wat extra's te doen heeft.

                          maar voor als nog zit ik met me handen in het haar en hij met zijn snavel in zijn staart...!

                          nou ja, ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat....
                          Last edited by sam5; 19-01-10, 20:31.
                          Groet Sam,

                          Comment


                          • #14
                            Hij gaat minimaal 3 keer in de week mee onder de douche en 2 keer in de week besproei ik hem met de planten spuit.
                            Met name dat douchen zou ik eens minderen. Warm water ontvet de huid en kan voor een onjuiste vochtbalans (te droog) van de huid zorgen, met irritatie als gevolg. En helemaal in de winter, wanneer de lucht erg droog is (check de luchtvochtigheid in je huis, probeer deze boven de 50% te houden).

                            Ik ken Grijsjes die nooit douchen en desondanks perfect in de veren zitten.

                            Comment


                            • #15
                              Soms kan je plukken echt niet vermijden.

                              Douchen minderen zou ik echt niet doen, maar zoals gezegd met water op kamertemperatuur en niet te heet.
                              Ook niet fohnen, gewoon laten opdrogen, ze schudden wel het overtollige water eraf.
                              Hij krijgt ook genoeg knaagmateriaal, dus uit verveling lijkt me ook raar.

                              Misschien meer beweging. Als Vasco vervelend is, of veel schreeuwt, laten we hem enkele minuutjes heen en weer vliegen, daarna is hij terug gekalmeerd en gaat hij zonder morren vrolijk verder spelen. Beetje zoals mensen aan sport doen om te ontstressen.
                              http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                              Papegaaienpsychologie:
                              Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                              http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X