Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kaal plukken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hallo allemaal,

    Is het ook mogelijk dat het iets te maken heeft met de rui? Elmo is namelijk in de maand aug gewiekt maar tot op de dag van vandaag is het nog niet nodig hem bij te te wieken.... Ik denk dus dat het goed zou kunnen dat hij nu in de rui gaat komen. Dit bedacht ik me vandaag. Ik zie namelijk best wel veel nieuwe veren door komen en ik hoop dat deze weer tot een grote volwaardige rode staart volgroeien. Zou het mogelijk zijn dat hij zijn hele staart in ongeveer 1 dag verliest als gevolg van rui?
    Groet Sam,

    Comment


    • #17
      hallo allemaal,
      ik heb ook een grijsje , ze word dit jaar 14 en ook zij heeft al zo oud dat ze is last van plukgedrag, nu moet ik wel zeggen dat wij haar gekocht hebben, toen ze anderhalfjaar oud was en toen plukte ze al, maar zat in een te kleine kooi, voor mijn gevoel hebben we haar gered uit een situatie die zij niet leuk vond. We zijn ook naar de papegaaienarts geweest en die zegt dus dat haar vederpak nooit zo mooi kan zijn als je bij de andere grijsjes ziet, ze heeft een warrige vederpak zoals bij mensen altijd klitten in het haar zitten. Echt een dichte vederpak heb ik bij haar nooit gezien, we hebben er ook al vanalles aan gedaan en doen het nog maar we blijven hopen dat ze nog eens een keer in een mooi vederpak komt te zitten, verder heeft ze ook een vorm van verlatingsangst, en we houden zoveel van haar alsof ze een kind van ons is, als wij uit de huiskamer lopen dan vraagt ze direct aandacht en blijft ze in haar beleving de telefoon(schel geluid) nadoen tot wij terug komen.
      Klinkt dit jullie bekend? Heb graag tips hoe we dat probleem kunnen oplossen.
      groeten,
      cindy

      Comment


      • #18
        Zelf heb ik voor het pluk gedrag gekozen voor een betere benutting van het natuurlijk instinct van Elmo. Ik geef hem nu wat minder eten in een bakje en hij moet er wat meer moeite voor doen (speciaal speelgoed, pitjes in gaatjes van wilgen takken en een wal nootwaar alleen een scheurtje in zit.

        Ik las op deze site ook een stuk waar ik zelf wel wat mee kon:

        Oorspronkelijk geplaatst door Joyjunior Bekijk Berichten
        Al bijna 10 Jaar is onze Junior een kale kip, van alles hebben wij geprobeerd maar niets heeft geholpen, dus maar aspecteren. Totdat ik met Junior bij Dokter N. Schoenmaker ( een zeer bekende vogelarts ) kwam. Op de Universiteit van Utrecht heeft men studie gedaan naar het verenplukken,zo is men de achter gekomen dat Papagaaien die met de hand groot zijn gebracht een blokkade hebben ze bedoelen hier mee het oergedrag wat normaal is mee geprogrammeerd nu niet actief is. zo ziet men dat wij als mens alles voor hun doen bv eten en drinken staat altijd klaar voor hun, ze hoeven er niets voor te doen. doordat het oergedrag geblokkeerd is kan de vogel stress ontwikkelen .Nu heeft Den Haag er geld voor geven, zodat men met het project kon beginnen. Nu is het niet zo dat ze van een tame papagaai een wilde willen maken, nee de vogel gaat leren moeite te doen voor zijn eten etc, Junior heb ik ook opgegeven voor het project mede gezien dat ze al resultaten hebben geboekt met diverse papagaaien, zij zijn er zeker van dat het goed komt als jij je maar als mens aan hun opdrachten houd.

        voor informatie Project Verenplukken

        Bezoekadres:
        Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren
        Yalelaan 108 (De Uithof)
        3584 CM Utrecht
        Tel 030 - 253 9411
        Dit stuk is van 2009 en de link was http://www.grijsje.nl/gedrag-grijze-...2-plukken.html


        Inmiddels is de staart van Elmo bijna volgoeit en hij zit lekker in zijn kooi te spelen met nieuw speelgoed (gepikt van me 10 maande oude nichtje) en verse wilgen takken.... Hij begint nu alleen wel weer een beetje 1 kennig te worden, dus zodra het weer iets beter wordt moet ik maar snel overal met hem naar toe gaan....

        Het contact schreeuwen op momenten dat ik op sta heb ik na negeren van ongewenste schreeuwen en en belonen van leuke geluitjes inmiddels kunnen veranderen. de wel bekende fuut fuuw zorgt ervoor dat ik iedere keer weer gecomplimenteerd wordt door Elmo als ik opsta. En het is ook leuk om daarop te reageren, en dit doet iedereen dan ook.... Vaak met "ja hé, ik vind mezelf ook wel een stuk" f "lekker kontje hé". Ik noem ook vaak de naam van mijn partner en daar reageert hij dan ook (niet altijd) met fuut fuuw op....

        Wel helemaal super....!
        Groet Sam,

        Comment


        • #19
          ook onze grijze roodstaart heeft last van plukken cq zijn veren afbijten.
          de laatste maanden zijn we heel intensief bezig met aandacht geven sproeien met planten spuit en nu hebben wij een tip gekregen om een heel klein beetje badzout door het water heen te mengen.

          een mes puntje op een volle plante spuit .
          en het lijkt te werken sinds enkele weken komen er weer wat rode veren aan de kaal geplukte kont van marco.

          marco is 21 jaar oud en heeft altijd bij oudere mensen gewoont sind 9 maanden zit hij bij een gezin met 2 redelijk drukke kinderen dit gaven we eerst de schuld van het plukken,maar wat nu echt de oorzaak is zijn we nog niet achter.
          we hebben het voer op aanraden van de dieren arts aangepast naar pellets en dit bevalt hem goed dit samen gevat hopen we dat hij zo door gaat met het terug krijgen van zijn veren.

          Comment

          Ads onder in topics

          Collapse

          Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

          Working...
          X