Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bange grijze Roodstaart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Bange grijze Roodstaart

    Hallo allemaal,
    Ik heb een natuurbroed man van '07 en deze vogel reageert ontsettend bang, zelfs bijna
    panisch als ik in zijn buurt kom.
    Hij was al zo toen ik hem een half jaar geleden heb aangeschaft via een kweker in de buurt,
    met de bedoeling om er een popje bij te zoeken en zo een jong koppel samen te stellen.
    Hij zit in een ruime (kweek)kooi 1,5 x 1 x 2 (lxbxh) met een broedblok, diverse zitstokken,
    klimtouw en speeltjes, is in goede conditie, eet goed en klimt lekker door zijn kooi zolang
    hij niet merkt dat er iemand in de buurt is.
    Wanneer ik naar mijn vogelschuur toe loop (hij ziet me door 't raam aankomen) klimt 'ie
    meteen naar de hoogste en verste zitstok.
    En wanneer ik voor zijn hok sta, bijvoorbeeld met voer en water geven, neemt ie een houding
    aan met z'n kop omlaag en z'n vleugels losjes een beetje omhoog en begint 'ie te krijsen.
    Wanneer ik hem aankijk word het erger dus dat probeer ik zo min mogelijk te doen en ik
    probeer om rustig te werk te gaan en niks onverwachts te doen.
    Ik heb 'm nu een half jaar en had verwacht dat 'ie met rust en regelmaat wel wat tot rust
    zou komen, maar ik zie weinig of geen verandering.
    Nu wil ik er vóór de zomer een pop bij gaan kopen, en zit te denken aan een "tamme"
    pop, niet eentje die echt handtam is en de mens als partner ziet maar een rustige vogel
    die misschien zelfs iets uit mijn hand komt pakken.
    Ik hoop dat het mannetje dan in gaat zien dat 'ie voor mij niks te vrezen heeft en dat 'ie
    dan ook wat rustiger wordt.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik vind het vooral jammer voor de vogel dat 'ie zo panisch op mij reageert terwijl ik het beste
    met 'm voor heb maar dat snapt 'ie natuurlijk niet.
    Heeft iemand tips voor mij om te zorgen dat deze vogel minder panisch op mij reageert?
    mvg Rob

  • #2
    Hallo Rob,

    Mooi dat je een natuurbroed vogel hebt!
    Inderdaad jammer dat er geen verandering in zit terwijl je hem nu 6 maanden hebt. Maar juist om die reden vraag ik me het volgende af:
    wat waren de omstandigheden bij de kweker?
    hoe zat de vogel bij de kweker - zat hij alleen of met andere vogels?
    is er wellicht ooit iets gebeurt dat zou kunnen verklaren waarom hij zo bang voor mensen is?
    Allereerst zou ik dus eens uitvinden over de geschiedenis van de vogel voordat hij bij jou kwam.

    Wat ook het geval zou kunnen zijn is dat de vogel jou manipuleert. Zijn voliere is zijn territorium en door zo op jou te blijven reageren, blijft hij de baas.
    Dit is te doorbreken met veel tijd en geduld - maar dan zal je wellicht ook op bepaalde punten de vogel een handje moeten helpen door hem in te laten zien dat er niets ergs gebeurt als je echt bij hem in de buurt komt.
    Probeer van de tijd dat je bij zijn voliere bent, ook iets leuks te maken - maak de vogel nieuwsgierig door er ook een spelletje van te maken. Wat doet de vogel bv. zodra jij weer weg gaat? Als hij bv altijd snel naar zijn voer gaat dat je net hebt gegeven, zou je het geven van voer kunnen uitstellen en hem eerst met iets lekkers in je hand geinteresseerd maken. Honger doet in zo'n geval ook wonderen.

    Aan de andere kant vraag ik me af hoe tam je de vogel daadwerkelijk zou willen hebben - het is geen huiskamergaai, je hebt hem in eerste instantie met het oog op kweken..? Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat het leuker is, zowel voor jou als de vogel, wanneer hij niet zo bang op je reageert.

    Hoe de man zal reageren op een pop die je erbij zet, hangt ook weer van vele dingen af. Hier krijg je wellicht ook weer een betere inschatting van als je meer weet over de geschiedenis van de vogel: (hoe lang) zat hij met andere vogels? Bovendien moet het klikken tussen twee vogels - een pop erbij zetten betekent niet automatisch dat ze elkaar zullen accepteren, laat staan meteen een koppel vormen, maar ik heb de indruk dat je dat waarschijnlijk wel al weet.
    Jouw idee om er een ietwat tamme pop bij te zetten zou kunnen werken wat betreft de man's angst naar jou toe iets te verminderen. Zou het zijn angst niet kunnen versterken...? dit vraag ik me af omdat als de man en pop naar elkaar toe trekken, ze beiden dan minder tam naar de mens toe worden.

    Kortom, ook ik weet het antwoord niet direct Rob, maar wellicht heb je wat aan m'n ideeen om wat verder te zoeken en/of door te denken. Ook ben ik geen kweker - wellicht komen er nog suggesties van kwekers op het forum om je verder te helpen.
    Veel succes gewenst en ik ben heel benieuwd te horen hoe het verder gaat!
    Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

    Miriam & Nico sigpic

    Comment


    • #3
      Hallo Miriam,

      Dank u voor uw reactie, ik zal even een beeld proberen te schetsen van de omstandigheden bij de vorige eigenaar:
      Deze vogelliefhebber heeft een aantal buitenvolieres met diverse roodstaarten die nog niet broedrijp zijn en een aantal (binnen)kweekhokken
      met diverse kweekkoppels, zowel wildvang (heel schuw) als (eigen) nakweek.

      De vogel stond op marktplaats als natuurbroed man, die zichzelf een beetje had geplukt op het vleugelschild en een paar slagpennen een beetje had afgeknabbelt.
      volgens de eigenaar kwam dit doordat de vogel is de stress was geschoten
      nadat er tijdens oud en nieuw nogal wat vuurwerk in de buurt was afgestoken.
      ik besloot het erop te wagen en voor een leuk prijsje heb ik de vogel meegenomen.

      Het geplukte op het vleugelschild is inmiddels bijna volledig hersteld en de slagpennen gaan de goede kant op maar dit gaat erg langzaam.
      Maar het panische gaat niet over, misschien heeft dit voor een deel ook te maken met het feit dat het een natuurbroed is?

      Groeten Rob

      Comment


      • #4
        Kun je de vogel niet (tijdelijk) in huis nemen in een kooi? Kun je 'm zelfs handtam maken.

        Comment


        • #5
          hoii,

          een vraagje,

          zou het geen wildvang vogel kunnen zijn?
          als een vogel geen ring om heeft, zou het zomaar een wildvang exemplaar kunnen zijn...

          ik weet niet ofdat er verschil qua karakter in een wildvang-natuurbroed vogel zit?
          http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Robin:
            Ik kan wel met zekerheid dat het geen wildvang vogel is, de vogel is geringd met een gesloten voetring van '07.

            Harold:
            Ik heb eventueel wel plaats en een jock-kooi over om de vogel in huis te nemen, ik zou 'm in een rustige hoek van de kamer neer kunnen zetten?
            Zou ik 'm dan na verloop van tijd, uiteraard met veel geduld helemaal (hand)tam kunnen krijgen?
            of zou het juist averechts kunnen werken?

            Ik wil dit best proberen maar zijn er mensen die ervaring hebben met het tam maken van een roodstaart van 2,5 jaar oud?
            tips van harte welkom
            mvg

            Comment


            • #7
              Dag Rob,je hebt een jock kooi staan zeg je?

              Als dit zo is,vogel klein zetten,op een rustige plek,met in ieder geval een beschutte plek in de rug.

              Vogel alleen maar water en eten geven en de eerste dagen,eigenlijk weinig aandacht,(dus een paar dagen laten wennen aan de omngeving).

              Wel het eten IN de kooi aanbieden,(dus met je handen IN de kooi),hiebij laat je de vogel maar schreeuwen,gillen fladderen,noem het maar op,GEEN aandacht aan schenken,ALLEEN maar het water en voer vervangen.

              Gewoon de normale dingen thuis doen die je anders ook doet,NOOIT,maar dan ook NOOIT IN HET BEGIN RECHTSTREEKS op de vogel aflopen,dat zal deze vogel zoals ik het teruglees als bedreigend ervaren.

              Als er een stoel of iuets dergelijks in de buurt staat,ga je daar op z.n tijd rustig wat lezen,drinken of wat d\an ook doen,MAAR je geeft GEEN aandacht,hij kijkt wel naar jou.

              Dit gedurende een paar dagen,dan horen we het wel weer van je,maar belagrijk is NIET overhaasten en in principe niet rechtstreeks naar de vogel kijken,WEL wat overbodige handelingen IN de kooi verrichten tijdens het vervangen van water en voer en andere lekkernij.

              Hij komt echt wel,alleen,het KAN even duren,maar dit hangt ws meer van jou standvastigheid ,als van de vogel af,iid geval sucses,met wat je mocht besluiten te doen.

              GrKees.

              Comment


              • #8
                Hallo Rob,

                Je kunt de grijze inderdaad wel in een flinke kooi in de huiskamer zetten om hem tam te maken, ook een 2.5 jaar oude grijze.
                Maar...ik vraag me af wat er voor jou belangrijker is/zwaarder weegt: wil je een tamme vogel hebben of wil je een niet tamme kweekvogel hebben waarmee je een kweekkoppel gaat proberen te vormen?

                Als je absoluut wil kweken en deze grijze daarvoor gebruiken, zou ik je niet aanraden om deze grijze in de huiskamer te zetten om tam te maken. De reden is dat, als het tam maken succesvol is, je de grijze een menselijke imprint geeft - dwz dat de grijze man naar jou (mensen) zal trekken en daardoor loop je de kans dat later koppelen aan een pop veel moeilijker gaat of helemaal niet lukt.
                Aan de andere kant - er zijn ook tamme huiskamergaaien die met succes broeden, maar de meeste kwekers zullen je zeggen dat het beter voor de kweek is om met niet-tamme vogels te kweken, in volieres.
                Dus je ziet... er is niet één duidelijk ja of nee, veel hangt ook af van wat jij uiteindelijk zelf graag zou willen of de voorkeur voor hebt.

                En dan is er nóg een andere kant: de kweker waar deze grijze vandaan komt, heeft wildvang en eigen nakweek koppels zitten. Deze nakweek koppels zijn de natuurbroed dus, neem ik aan, waarvan jouw man er één is.
                Wildvang is zowiezo schuwer.
                Natuurbroed is ook doorgaans wat schuwer (ook afhankelijk van hoeveel contact ze met mensen(handen) hebben gehad terwijl ze bij de ouders zitten).
                Natuurbroed vogels van wildvang koppels zijn dus doorgaans schuwer, kun je wel stellen, en dat is dus denk ik ook het geval met jouw grijze. Als je dat feit al accepteert en waardeert, ben je wellicht al een stuk verder wat betreft je verwachtingen van je grijze.

                Alhoewel ik denk dat een natuurbroed vogel zeker tam te maken is, moet het tam worden zeker in jouw geval misschien ook in gradaties gezien worden:
                hoe tam wil je de vogel uiteindelijk hebben?
                Naar wat je omschrijft, wil je dat de vogel slechts minder of niet panisch reageert op jou wanneer je in de voliere bij hem in de buurt komt. Hiervoor zou je de vogel inderdaad in een kooi in de huiskamer kunnen zetten en met hem gaan trainen, maar om redenen die ik hierboven al beschreef, raad ik het niet persee aan als je zeker weet dat je met de vogel wil gaan kweken.

                In plaats van de huiskamer zou ik je aanraden om met de vogel in de voliere te trainen en er extra tijd aan te besteden.
                En nu voor wat advies dat wellicht controversieel klinkt:
                de algemeen geaccepteerde en goede manier van trainen van papegaaien is gebaseerd op positive reinforcement. Een ''zachte'' en heel effectieve benadering, waarbij je niets forceert bij de vogel en waarbij je goed gedrag beloont en ongewenst gedrag negeert (ipv straffen).

                Een kennis van me had een panische grijze roodstaart (een beetje zoals jij de jouwe omschrijft), deze grijze was fobisch voor mannen en onbenaderbaar.
                Na maanden trainen met positive reinforcement, veranderde er absoluut niets en was hij ten einde raad.
                Toen is hij overgegaan op een ''harde'' manier: hij dwong de vogel uit de kooi, terwijl hij de paniek van de vogel volledig negeerde en ''dwong'' de vogel om bij hem te zitten en zich te laten kroelen en dus aanraken door mensenhanden.
                .....en wat bleek..??? de vogel vond het kroelen heerlijk en kon wel tot een uur lang rustig bij hem zitten als het kroelen maar door ging.
                De vogel stapt nu ook op vanuit de kooi, maar doet dit wel iedere keer alleen onder dwang, als je hem dus forceert om op te stappen. De periode van tijd om dit op deze ''harde'' manier te bereiken was ong. een maand.
                Je kan dus stellen dat hij de vogel tot zijn geluk ''dwong''.

                Het is dus aan jou Rob om keuzes te maken over wat je wilt bereiken met de vogel en hoe je dit kan bereiken.
                Hier is een link naar een site waar je veel info vindt over tam maken etc, het is gericht op huiskamer papegaaien - de methodes en hoever je ermee wilt gaan met jouw gaai is dus aan jou:
                www.koppiekrauw.com
                Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

                Miriam & Nico sigpic

                Comment


                • #9
                  Dag Rob en ook Miriam,even voor de duidelijkheid,de manier die ik hierboven beschreef is alleen maar bedoelt om de vogel zijn schuwheid af te leren en heeft NIET de bedoeling de vogel,of vogels TOTAAL TAM te maken.

                  Dat kan ook wel,maar dat zou met een iets iets andere methode gebeuren,ik ben een kweker en heb om je een voorbeeld te geven een jong koppel EK grijze zitten,die stappen OOK op als er, zoals afgelopen jaar het geval was, eieren lagen .

                  De inprenting bij de kweker, zal ws door het vluchtgedrag van de wildvang vogels komen,(voorbeeld doet volgen).

                  Als je vogel eenmaal een beetje handelbaar is,iid geval geen angstig vluchtgedrag meer vertoond is er geen enkele belemmering om hier mee te gaan kweken en heb je door het vertoonde gedrag alleen maar voordeel hiervan.

                  Zelfbewustere vogel,die rustig alles bekijkt en beoordeeld.

                  Sucses,Gr Kees.

                  Comment


                  • #10
                    Hallo allemaal,

                    Allereerst bedankt voor jullie adviezen!
                    Ik heb voor mezelf besloten dat ik deze roodstaart in de toekomst toch wil inzetten voor de kweek en er dus geen volledig handtamme huiskamervogel van wil proberen te maken.
                    Wel wil ik dat hij niet meer bang voor me is, en dat hij zoals Kees zegt; een "zelfbewustere vogel, die rustig alles bekijkt en beoordeelt" wordt.

                    De meest ideale situatie die ik met de vogel zou willen bereiken is dat 'ie niet meer bang voor mij en mijn handen is en ook niet meer schreeuwt wanneer ik in z'n buurt kom maar gewoon rustig blijft zitten.
                    En het liefst ook dat 'ie een zonnepitje ofzo uit m'n vingers durft te pakken, en misschien zelfs op durft te stappen op mijn hand.

                    Ik heb de jock-kooi helemaal schoon gemaakt en een plaatsje in de kamer gegeven waar hij met de achterkant en 1 zijkant tegen beschut staat.

                    Vanmiddag wil ik de vogel uit z'n hok gaan vangen, dit zal ongetwijfelt niet vanzelf gaan. (schepnet en handdoek)
                    Ik hoop echt dat het op enige manier resultaat op gaat leveren.
                    het afgelopen half jaar is er weinig aan de situatie verandert dus het word wel tijd om iets nieuws te gaan proberen.
                    Ik hoop alleen dat het niet averechts gaat werken.
                    Ik ga hem eerst rustig laten wennen aan z'n nieuwe kooi en omgeving, en hem sowieso de eerst dagen volledig negeren.
                    Ik houd jullie op de hoogte!
                    mvg Rob

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb niet alles gelezen, maar hoe reageerd hij op een vrouw?

                      Sommige grijsjes moeten niks van mannen hebben, en dat zal ook
                      niet veranderen als je pech hebt.

                      Comment


                      • #12
                        Hallo allemaal, hier even een update:

                        Gistermiddag heb ik de vogel uit z'n hok gevangen en in een jock kooi in de woonkamer gezet met water en wat voer.
                        Ik was gisteren de hele dag thuis en ben bijna de hele tijd in de woonkamer geweest.
                        Ik heb de vogel totaal geen aandacht gegeven en gewoon m'n normale dingen gedaan. (tv kijken, bellen, op de bank liggen, eten koken, stofzuigen)
                        Wat me meteen opviel was dat 'ie de hele dag stil is geweest, hij heeft helemaal niet gekrijst maar me continue in de gaten gehouden terwijl ik hem
                        volledig negeerde.
                        Ik kom niet te dicht bij de kooi maar loop er wel regelmatig op ongeveer 1,5 meter langsaf, blijf af en toe staan maar maak helemaal geen oog contact.
                        Het viel me tot dan toe 100% mee!

                        Vanmorgen dacht ik ineens wat hoor ik nu?
                        Deed ie een paar keer het beroemde bouwvakkersfluitje en ineens zei die "hallo", niet heel erg zuiver maar hij heeft het toch een paar keer gezegt.

                        In het afgelopen half jaar heb ik hem vanuit de schuur weleens horen fluiten maar nooit wanneer ik erbij was, en als ik de schuur binnenloop praat ik wel altijd zachtjes tegen m'n vogels en zei ook altijd "hallo" tegen hem, maar ik heb 'm nog nooit horen praten.
                        Ik sta er dus echt van versteld dat 'ie zich nu laat horen!

                        Nu eet hij alleen maar zaden maar ik wil hem vanaf morgen over gaan zetten op pellets, ik denk dat ik ongeveer een week nodig heb om hem pellets te leren eten.
                        Dit wil ik gaan doen zodat ik hem dan straks zonnepitjes als beloning kan gaan geven voor positief gedrag, is dit aan te raden??
                        Ik heb trouwens ook besloten dat hij een naam krijgt, vanaf vandaag noem ik hem "Kwiebus"
                        Tot nu toe gaat het dus boven verwachting, maar ik moet natuurlijk niet te vroeg juichen, ik houd jullie op de hoogte.

                        Groetjes Rob
                        Last edited by 9lives; 25-01-10, 19:44.

                        Comment


                        • #13
                          Dag Rob.ik kom net terug van Tafeltennissen,incl nazit,nog NIET overzetten op een ander voer.

                          Ik sla bewust even een regel over,ZEER belangrijk,laat het duidelijk zijn dat ik niets tegen pellets heb,ondanks dat ik het zelf niet geef, maar dat kan je in een later stadium altijd nog doen,laat hem eerst RUSTIG wennen,overzetten lukt later wel,een ding tegelijk.

                          OOK kan je gewoon in de buurt van de vogel lekker een stoel of id plaatsen,ga lekker zitten,de krant lezen,thee drinken,wat dan ook,maar geef geen interesse naar de vogel,laat hem maar naar JOU kijken,rommel lekker wat na een tijdje met de krant of id.

                          Gr Kees.
                          PS,de rest komt later wel.

                          Comment


                          • #14
                            Hallo Kees,

                            Dan zal ik nog een tijdje wachten met overzetten op ander voer.

                            Ik dacht dat het misschien slim zou zijn om nu al ander voer te gaan geven.
                            Hij vind zonnepitjes heel lekker en door ander voer te geven kan ik de zonnepitjes gaan gebruiken als manier om te belonen.

                            Maar inderdaad, eerst maar het een en dan het ander.

                            groeten Rob

                            Comment


                            • #15
                              hallo rob,


                              je kunt de zonnepitten toch uit je voer halen en dan ze gebruiken als beloning.
                              ik weet niet alles maar doe mijn best

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X