Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe reageren als hij even bijt ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hoe reageren als hij even bijt ?

    Hallo,

    Ik heb een grijze roodstaart van ongeveer 8 maanden oud. Héél tam, gekocht toen hij drie maanden oud was. Nu valt me op dat Marley, en dat deed hij de eerste maanden niet, me wel eens durft bijten. Niet echt doorbijten maar het lijkt wel alsof hij zich verdedigt of het signaal wil geven, 'mij niet aaien aub'. Nochtans ben ik altijd héél lief tegen hem. Als hij even bijt, zoals zonet even kort in mijn hals, reageer ik boos en stuur ik hem naar z'n kooi. Een juiste reactie van mij of hoe moet ik zo'n houding wél aanpakken ? Is dit een vorm van volwassen worden, karakterwijziging die optreedt ?

    Merci voor jullie reactie en raad !

  • #2
    ik heb ook een grijsje en de onze doet dat dus ook.
    hij bijt nie door maar pakt je vinger of hand wel even in zun bek. wij zetten hem dan meetsal 5 min in zun straf kooi maar hij blijft het doen. dus heb het zelfde probleem hoop dat er iemand is die meer weet

    Comment


    • #3
      Ik zie hier wellicht twee verschillende antwoorden:

      @ pemoskee:
      Inderdaad gaat je grijze rond die leeftijd de grenzen verkennen en o.a. jou uitproberen, bijten is daar deel van. Wanneer hij bijt, mag je best even boos worden, maar toon dit nooit aan je grijze!! Dat ziet hij nl als een heel interessante reactie en zal dus blijven bijten om die reactie te krijgen. Zet hem dus alsof er niets gebeurt is, terug in zijn kooi. Na enige tijd van hem geen aandacht schenken, als hij rustig is en bv geen aandacht probeert te trekken, kan je hem weer uit de kooi halen. Hou dat vol iedere keer dat hij bijt.
      Lees ajb ook even verder, want wellicht is het voor jou ook belangrijk om vast te stellen wanneer en of je grijze écht bijt, of natuurlijk gedrag toont met zijn snavel:

      @joland:
      De grijze gebruikt zijn snavel voor allerlei doeleinden, één daarvan is om iets duidelijk te maken: als hij bv iets even niet wil, pakt hij je vinger in zijn snavel vast en ''duwt'' hij dan vaak ook even op die manier je vinger van zich weg. Ook kan hij uit speelsheid je vinger in zijn snavel pakken - zolang hij inderdaad niet (door)bijt, raad ik aan dat je hem daar dan ook nooit voor straft!! Dat is nl natuurlijk gedrag, iets dat nooit bestraft moet worden - als je dat wél doet, werkt dat erg verwarrend voor de vogel.

      Succes allebei en veel plezier met je grijsjes!
      Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

      Miriam & Nico sigpic

      Comment


      • #4
        Kareltje doet dit ook, hij doet dit om duidelijk te maken 'hè, even niet, laat me even met rust" Wij respecteren dat want ik zou het ook niet leuk vinden als ik ergens mee bezig was en iemand zat steeds aan me te frutselen.
        Zolang het geen doorbijten is, is er niets aan de hand.

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse

        Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

        Working...
        X