Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zindelijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • zindelijk

    hallo allemaal,

    Ik weet dat dit al eens is besproken op het forum, maar zie toch veel verschillende dingen staan.
    Mijn papegaaitjes zijn pas 9 en 11 weken, dus nog heel jong.
    Ik zou ze graag willen leren, dat ze op een krant bv poepen.
    Wel op het moment dat zij dat willen en niet wanneer ik dat wil.
    Maar als ze lekker op de bank lopen, zorgen dat er een krant ligt, zodat hij/zij daar zijn poepje op doet en daarna weer vrolijk verder op de bank kan rondlopen of kroelen enz..
    Dit lijkt me ook erg prettig als we weggaan, zodat je gewoon een krant mee neemt en als hij bij een ander rond loopt, hij daar geen poepjes achterlaat.
    De bedoeling is dan ook om in de kooi een stuk krant te leggen, zodat overal waar hij/zij komt dan wel krant ligt en hij het dus nooit hoeft op te houden.

    Is dit een goed idee??
    Wie heeft hier ervaringen mee en zijn deze positief of negatief.

    Momenteel zit onze aratinga in de kooi op houtsnippers en zij probeert al heel duidelijk niet op ons te poepen, maar klimt dan op de leuning van de bank.
    Haar poepjes zijn natuurlijk ook heel klein en vaak makkelijk weg te halen.
    De grijze zit momenteel op kranten.
    We hebben het rooster in de kooi gedaan, daar karton op gelegd en daar weer kranten op, zodat hij de mogelijkheid heeft om lekker te leren klimmen en hij zo ook op een lage stok leert zitten, want anders is dat nog te hoog.
    Een paar keer per dag verversen we dan de kranten, zodat hij niet in zn eigen poepjes rond loopt.
    Ik heb gisteren een krant op de bank gelegd en had het idee dat hij probeerde het daar op te doen, al was het er nog half naast.
    Vandaar dat het idee ontstond om hem krant-zindelijk te maken en verder niet.

    Nogmaals, wie heeft tips, ervaringen of ideeen????


  • #2
    Ik zou het niet doen....

    Hallo,

    Een zindelijke pappegaai lijkt ideaal. Alleen zitten er een aantal nadelen en gevaren aan.

    De gaai is een inteligent dier die wat betreft poepen anders geconditioneerd wordt dan bijv. honden en katten. Een gaai doet het niet voor de gewoonte maar voor de persoon. De kans dat je de gaai leert poepen op een krant voor jou is vele malen groter dan dat hij het doet voor de krant of voor zichzelf. Hiermee ontstaat dus de motivatie dat de gaai voor jou zijn poepje op de krant legt. Maar wat gebeurt er als jij als motivatie voor hem wegvalt (werk, dagje uit, vakantie, ander baasje, etc.) dan bestaat de kans dat hij het op gaat houden voor jou. En hiermee onstaat er een gezondheidsrisico.

    Mijn tip is dat je wel een krant kunt aanbieden, maar niet teveel en uitbundig belonen als hij iets op de krant heeft gedaan. Hiermee maak je jou eigen rol erg belangrijk en onderdeel van het proces.
    Groet Sam,

    Comment


    • #3
      Dank je wel voor je reactie.
      Als ik het goed begrijp, zou ik bv wel een krant kunnen gebruiken, maar als hij het daar op doet, niet te trots op hem zijn zeg maar.
      Alleen als ik merk dat hij een poepje wil doen, even op de krant zetten ofzo??
      Ik had al de tip gekregen om hem dan gewoon om te draaien, zodat ze leren dat het op de grond moet vallen, dat is natuurlijk ook erg handig.
      Ben je bij mensen met vloerbedekking, kan je op die plaatsen altijd wat kranten neerleggen.

      Hartelijk dank voor je reactie.
      Ik wil absoluut niet dat ze het op commando gaan doen, want ik weet wat voor problemen er kunnen ontstaan.

      Comment


      • #4
        Hallo.

        idd niet te trots zijn. Neemt niet weg dat het risico dat hij het voor jou doet blijft bestaan. dus is dit de afweging wel waard?
        Groet Sam,

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse

        Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

        Working...
        X