Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aggresief, Gedrags probleem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aggresief, Gedrags probleem?

    Hallo Papegaaienvrienden
    Zoals jullie weten heb ik een grijze genaamd Sjors.
    Ik heb haar vanaf 7 weken met de hand groot gebracht en is 15 weken en eet zelfstandig, maar geef nog 1 pretpapje in de avond. (niet voor lang meer).

    Maar nu zit ik met een "probleem", ik wist van te voren dat een grijze roodstaart erg eenkennig kan zijn. Maar ik weet niet of dit onder eenkennigheid valt of onder iets ergers...

    Toen ze nog rond de 10 weken was, kon iedereen alles met der en deed ze normaal tegen iedereen. Ik ben nu de enige die iets met haar kan ik vind dit niet heel erg maar ik snap een aantal dingen niet en heb al veel gelezen op koppiekrauw. Verders is het echt een leuke vogel en is dit verders niet echt een probleem.

    Ik woon samen met mijn vriend, afentoe hebben we visite en dat zijn altijd dezelfde gezichten. Op de een of andere dag kon niemand meer bij der in der buurt komen dus ook mijn vriend niet die hier woont. Als er iemand maak niet uit wie (behalve bij mij) in de buurt komt zeg maar binnen 1 รก 2 meter van haar dan gaat ze helemaal bol zitten de veren zetten helemaal uit en als je te dicht bij komt gaat ze echt letterlijk schreeuwen?? Er is eigenlijk niks geks gebeurd. Als mijn vriend in de buurt komt schreeuwt ze ook en bijt ze ook en als ik dan in de buurt ook sta samen met mijn vriend bijt ze mij ook en zo dat is niet niks hoor pff.

    Elke ochtend voor dat mijn vriend gaat werken zegt ie er even gedag voor de kooi en legt ie er een paar pellets in der bakje. Tijdens het eten loopt ie even naar der toe en geeft ie er een stukje van iets en dan schreeuwend pakt ze dit soms aan. Het ergste vind ik als er iemand in de buurt komt dat ze gelijk in de atack mode gaat zitten zeg maar. Hier zal ik vd week wat filmpjes van maken. Ik hoor van verschillende mensen dat hun grijze roodstaart echt niet zo idioot doet ik vermoed angst.

    Wie heeft er op dit moment tips, ik ga wel 24ste naar een info avond maar wou toch even jullie ervaringen weten. Mijn vriend kan opzich de theorie van frans opvolgen dus steeds naast de kooi gaan zitten en kletsen en steeds wat dichterbij, maar hoe doen we dat met de visite?

    Op dit moment laat ik mijn vriend elke ochtend dus even gedag zeggen en wat eten geven, hij is dan in de avond weer thuis en praat ie ook tegen der en geeft er wat lekker met moeite na heel wat geschreeuw. Maar waarom schreeuwt ze en bijt ze mij als ie in de buurt staat. Hij kan echt niet in de buurt komen nahja eigenlijk niemand. Elke visite is nu bang om langs der te lopen omdat ze zo raar gaat zitten, kunnen we dit doorbreken ze is nog zo jong, of zit dit in der karakter.

    Voorderest eet ze echt alles is het nog net geen varken en fluit en klets de hele dag soms niet om aan te horen maar jah dat is niet zo erg. En is echt vet nieuwsgierig wat natuurlijk goed is. Ze fluit nu ook de heletijd Fiew FuW naar me en niet zo zachtjes ook haha.

    Bedankt voor evt reactie's
    Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
    sigpic

    http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

  • #2
    Hoi Sharon,

    Goed idee dat je vriend wel eten en aandacht blijft geven!
    Ik weet er niet veel van, maar heb weleens gehoord dat gaaies nogal eens een relatie wil aangaan met hun favoriete mens, en dat kun je niet toestaan.
    Misschien kun je zelf een stapje terug doen, zonder de vogel in de steek te laten natuurlijk, maar toch de leuke dingetjes even vooral aan je vriend overlaten. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat een papegaai leert dat mensen in het algemeen wel leuk zijn, niet alleen die ene speciale.
    Vergis je niet hoe sensitief ze zijn! Als jij samen met je vriend aandacht geeft aan Sjors, dan weet Sjors snel genoeg dat die vriend nogal eh speciaal voor je is. En omdat Sjors ergens denkt dat 'ie een mens is, ligt jaloezie op de loer.
    Het beestje is ook nog aan het opgroeien he, moet nog veel leren.
    Geef het beestje vooral met z'n allen veel liefde, ook het niet bange bezoek (en ach, wat heb je nou eigenlijk aan tien vingers?)

    Heel veel succes en laten jullie je niet intimideren door een agressieve houding. Dat levert gewoon niks op.

    Groetjes

    Fran
    Twitteren is voor vogeltjes
    Maar voeg ons rustig toe op je Hyves, http://franniearnold.hyves.nl

    Comment


    • #3
      Hoi Sharon,

      Hoe gaat het nu met Sjors?
      Groetjes
      Fran
      Twitteren is voor vogeltjes
      Maar voeg ons rustig toe op je Hyves, http://franniearnold.hyves.nl

      Comment


      • #4
        Sorry ik had dit bericht nog helemaal niet gelezen.

        Ik heb eigenlijk geen ervaring met grijzen, maar zal toch proberen een visie erop te geven.

        Ik vraag me af, is je grijze een keer ergens van geschrokken waardoor hij een bepaalde angst heeft opgelopen voor andere mensen ? Heeft je vriend of bijvoorbeeld visite iets gedaan wat hij niet leuk vond ?

        Volgens mij hebben gaaien rond die leeftijd ook een soort van pubertijd (net als kinderen) Hierin gaan ze proberen hoe ver ze kunnen gaan.
        Misschien dat jij hier bij de grijze op een goeie manier hebt gereageerd en je vriend niet. Laat hij toch een bepaalde angst zien, waar je grijze gebruik van maakt.
        Als dit laatste geval het geval is is het denk ik wel belangrijk om dit te doorbreken. Anders zal dit zich alleen nog maar verder ontwikkelen, iets dat je zeker niet wilt.

        Hoe reageert de grijze bijvoorbeeld als jij hem vlak bij je vriend op de bank zit en jij uit de ruimte gaat? Kan hij er dan wel wat mee? Kun je hier dan misschien verder op borduren?

        Of misschien kun jij de grijze in een apparte ruimte zetten op standaard of stoelleuning, en dat dan je vriend wat met hem gaat ondernemen, eerst een keer lekkere dingetjes geven, daarna misschien wat dingetjes leren enz. Leuk met de grijze bezig gaan zeg maar.

        Hoop dat je er wat aan hebt. In het artikel gedeelte van de website staat onder gedrag ook een artikel wat gaat over hoe je kunt omgaan met een vogel die bijt, misschien kun je hier ook wat mee ?
        Chester en Samba
        Yoda en Navy

        Comment


        • #5
          Net een heel verhaal getypt is ie ineens weg

          Maar goed, met Sjors gaat het goed behalve de eenkennig heid dan als we dat zo moeten noemen

          Enige wat er verbeterd is dat als me vriend er nou wat lekkers geeft stukkie eten dan schreeuwt ze minder wat opzich wel bizar is om te zien hoe ze kan doen. Maar alleen als ze op der boom beneden zit boven in de kooi doet ie met moeite smorgens pellets in der bakje.

          Wat ook erg vervelend is dat als ik er vast heb en mijn vriend loopt langs of staat naast me bijt ze mij zo hard en echt klem dat je der los moet trekken. Dit lijkt me echt niet goed. Ik laat ze expres steeds alleen als ie wat lekkers geeft of ze staat bij hem in de buurt dan loop ik weg maar het veranderd niks ze blijft zo gevaarlijk doen. Veren bol zetten en dreigen te bijten (tja ze waarschuwt wel )

          Ook hangt ze vaak aan der speeltje onderste boven en gillen tegen dat speeltje grommen vaak waarschuw ik der dan of moet ik dit juist laten gaan? Ze kan iedergeval der snavel niet houden en soms is het niet om aan te horen zo hard ze fluit of gilt gewoon voor de lol. We proberen het maar te negeren.

          Mischien toch eens naar Dieca zon gedrags consult doen? Mischien dat zon persoon kan voelen waar ze nou zo bang voor is. En hoe we dit het beste kunnen aan pakken. Ik zou wel naar de info avond gaan van lorre en co al maar die werd steeds verzet dus hopelijk dat ie 16juli(geloof ik) wel door gaat.

          Voorderest ze eet goed en ze slaapt goed ze speelt veel. En vind het ook leuk om ergens te zitten en flink herrie te maken. Tegenwoordig in de avond vind ze het lekker om bij me te komen liggen en dan moet ik er kriebelen dan valt ze half in slaap hihi. Het is echt een Diva.

          Ik wist dat het allemaal zo zou gaan en veel in gelezen oa op koppiekrauw maar toch zoveel te leren. Lezen en Doen is toch totaal wat anders hihi, maar ja heb ook totaal geen ervaring met opvoeden dit is dus me eerste kind hihi.

          Ze is nu 17 weken dus ja wanneer is zon periode precies dat ze zo moeilijk kunnen doen ik hoordde bij de 14 weken beet ze wellis jah en toen heb ik er waarschijnlijk goed op gereageerd en mijn vriend niet?

          Laatst was ik niet thuis en belde ik mijn vriend om te vragen of ie sjors even uit der kooi boven wou halen en beneden op de boom wou doen met een stok nou hier wou ze ook niets van weten scheen echt een drama geweest te zijn steeds weg vliegen heen en weer in de kamer ze wou die stok niet op expres der douche stok gebruikt diie ze kent. Dus uiteindelijk zat ze op der kooi en heb ik het zelf gedaan eenmaal ik thuis was. Makkelijk is anders.
          Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
          sigpic

          http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

          Comment


          • #6
            Goed idee, zo'n gedragconsult. Je leert er vast weer een heleboel bij over je gaai, en inderdaad omdat zo iemand jou dan samen met Sjors en je vriend ziet. En een beetje keten zal je vogel toch wel blijven doen, maar dat weet je en dat maakt hem nou juist heel leuk ook he.
            Succes!
            Groetjes
            Fran
            Twitteren is voor vogeltjes
            Maar voeg ons rustig toe op je Hyves, http://franniearnold.hyves.nl

            Comment


            • #7
              Na lang nagedacht te hebben, hebben we Sjors toch laten kortwieken in preciepe tijdelijk.In de hoop dat ze iets toegankelijker word voor anderen en bij mijn vriend opstapt. En met tuigje is elke keer weer een drama geweest. maar goed Gelijk laten chippen voor dat ze zometeen weer kan vliegen en perongeluk naar buiten gaat. Dit ging niet van een leien dakje omdat we op de terug weg erachter kwamen dat ze hem er weer uit gepeuterd had dus opnieuw naar de vogel arts de tweede keer dieper gezet en nu zit ie goed.

              Het is inmiddels gelukt om 2 vreemde mensen in de buurt van Sjors te laten komen 1tje heeft haar geaait wel op mijn arm zittend en ik ben begonnen met aaien. En de 2dex bij een vriend die zei niet had gezien nog op zijn arm gezet dit ging met geschreeuw maar bleef wel zitten (moest wel) en dit gedurende 10 minuten toen vonden we het weer even genoeg.

              Ik heb nou verschillende mensen gesproken zoals vogelarts, eigenaars van papegaaienwinkel en kwekers. En ze zeggen allemaal het zelfde, dat mijn Sjorsje waarschijnlijk haar karakter zo is dat ze een soort van "kronkel" heeft. Moet ik het hier nu bij laten of kan ik dan toch nog wat doen?

              Mijn vriend geeft er vaak eten in der kooi maar dan blijft ze verstijft zitten en als ie in de buurt komt haalt ze uit. Wel als ze beneden loopt en hij geeft er wat lekkers dan neemt ze dat wel met minder geschreeuw. Maar het word toch nodig dat ie haar uit de kooi kan halen en naar mij toe kan brengen afentoe. Maar als ie met een stok in de kooi gaat flipt ze hem door.

              Waarschijnlijk ben ik de enige met dit haha opzich valt er met dit wel te leven maar het zou zo veel makkelijker zijn en leuker voor mijn vriend.

              Wel ben ik gelijk begonnen met educatief speeltjes te kopen en dat gaat best goed. Alleen nou wil ik er kleuren leren bv met een tel raam maar weet nog niet echt hoe hihi,..
              Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
              sigpic

              http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

              Comment


              • #8
                Het beste blijft dat jij je gaai een hele tijd negeert.

                Best kan je vriend ook wat tijd alleen spenderen met je gaai, liefst in een ruimte die de gaai niet gewoon is: dan is het enige vertrouwde element je vriend!
                Dus dan mag jij ook niet laten merken dat je in de buurt bent, niet praten, niet door de kamer naar binnen wandelen, want dan merkt je gaai meteen dat jij er bent en poef! alle aandacht zal meteen weer naar jou gaan... (en dat is dus net niet de bedoeling!)
                Zorg ook dat je gaai honger heeft en laat dan je vriend de nootjes bezorgen, dus dat je gaai een reden heeft om vriendelijk te zijn tegen je vriend.

                Je gaai zal altijd meer naar jou blijven gaan, maar zo kan je gaai ook wat toleranter worden naar anderen.

                Onze groenvleugel is ook wat eenkennig naar mijn vriend toe, maar ik kan ze wel aanpakken en ze reageert ook normaal op mij. kan ermee spelen, ze nootjes geven, uit de kooi nemen. ze roept ook op mij, ze danst, dus het is niet dat ze me als "persona non grata" beschouwd. Maar als mijn vriend binnenkomt is hij het wel die de voorkeur krijgt (nuja, daar kan ik mee leven ;-))

                Geef de hoop in alle geval niet op, van vandaag op morgen zal het niet beteren, maar je kan er wel iets aan doen
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                Comment


                • #9
                  bedankt voor je reactie! Volgens mij hebben jullie echt een goede band met de gaaien. En ik ga het ook zeker niet opgeven want het blijft mijn schatje. Alleen bij vreemde doet ze dit ook zo erg vandaar dat ik denk dat het niet is af te leren. als ik er bij een vreemde neerzet dan gilt ze het ook uit en als ze proberen te aaien hapt ze dus wel erg jammer.

                  Helaas zit er geen gebruiksaanwijzing erbij haha, maar ik ben wel erg gelukkig hoe ze naar mij is. Heel afentoe bijt ze mij uit onzekerheid als er iemand dichtbij staat. En dan blijft ze ook echt hangen in me vinger. Mischien toch naar een papegaaien psycholoog hihih
                  Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                  sigpic

                  http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb zo iets met onze Aratinga.
                    Dat is een schatje, voor iedereen hoor, maar mn man en zijn broer bijt ze veel sneller dan mij.
                    Bij ons komt het, omdat ik er totaal niet op reageer.
                    Ik doe net of ze niet bijt en doe gewoon datgene wat ik van plan was, haar oppakken en bij me nemen of juist terug zetten.
                    Mn man en zijn broer reageerden vaak juist wel en lieten haar dan gaan.
                    Daardoor had zij de macht zeg maar.
                    Omdat ik dat niet deed, bijt ze mij nauwelijks, alleen af en toe stieken kleine beetjes als ze een rara bui heeft hihi, maar dan houdt ze na een waarschuwing op.

                    Nou is een beet van een Aratinga natuurlijk lang niet zo hard als die van een grijze.
                    Onze grijze heeft ook wel eens gebeten (is nu 14 weken) niet uit angst ofzo, maar voor zn evenwicht en hij had precies mn pink die begon te tintelen.
                    Dat was dus niet expres.
                    Bij onze Aratinga kan ik dus heel gemakkelijk de beet negeren, bij een grijze is dat heel anders.
                    Misschien gewoon eens proberen en hem laten bijten.

                    Nog een voorbeeld.
                    Toen wij onze grijze nog niet hadden, zijn we gaan kijken bij mensen die van hun grijze af wilden.
                    Deze was doodsbang en beet iedereen die in de buurt kwam.
                    Mn man vond het eng toen hij uithaalde en haalde zn hand weer uit de kooi.
                    Ik heb mn hand in de kooi gedaan en hem zen gang laten gaan.
                    Vuist gemaakt van mn hand en zodra hij uithaalde, meteen je hand ietwat draaien, zodat hij geen grip krijgt.
                    Dit werkte perfect, want na drie keer proberen stopte hij er mee.
                    Uit eindelijk hebben we hem niet genomen, omdat ons dochtertje al heel vrij was met de Aratinga en we gang waren dat ze ook zijn kooi open zou doen en hij haar dan zou bijten.
                    Een kind van 5 snapt dat toch nog niet helemaal. hahaha

                    Hoop dat het intussen al wat beter gaat en je hier wat aan hebt.

                    Groeten Sandra

                    Comment


                    • #11
                      Komt mij wel een beetje bekend voor. Spikey onze grijze is echte vriendjes met mijn vriend. Ik kan er verder wel alles mee, maar van de 10 keer wordt ik 5 keer eerst aangevallen door haar voordat ze opstapt. Een andere keer kan ik haar wel weer gewoon aaien. Het gaat steeds beter, maar gaat erg langzaam inmiddels al 1,5 jaar bezig. Hoop voor jullie dat het daar ook nog verandert

                      Comment


                      • #12
                        Hallllooo,

                        We zijn weer een poosje verder!!
                        Ik heb het idee dat we wel wat vorderingen hebben gemaakt, het gekke is alleen dat het beter gaat bij vrouwen. Mannen wil ze nog steeds niks tot weinig van weten. We gingen laatst bbquen bij vrienden, en liep Sjors lekker daar door de tuin te banjeren kijken of er wat te slopen viel. Een vriendin van me zat op de grond en op een gegeven moment ging ze steeds dichterbij waarbij ze 1 x op der hand liep en 1x op der benen. Ze was totaal niet zo bang als normaal, vriendin van mij kon gelijk al in de buurt staan en tegen der praten zonder dat zei bol ging staan.

                        Afgelopen vrijdag was mijn Nicht hier op visite. Sjors had haar nog nooit gezien aangezien ze vaker in Italie zit dan hier. We zaten op de bank chips te eten ik had der voor de gein bij me nicht opder knie gezet. Ze zad in het begin beetje onzeker maar probeerde al snel pootje in te trekken alleen ze deed het niet voor lang. Me nicht gaf haar een kruimel van der chippie en toen gingen we kijken wat ze ervoor over zou hebben zon chippie (kruimel natuurlijk). Ze liep op een gegeven moment zo over beide benen en der hand heen om bij dat chippie te kunnen dus dit vond ik al heel wat en hoop hieruit verder te kunnen.

                        Mijn vriend kan er nog niks mee maar geen enkele man kan in de buurt komen dan hapt ze naar ze en naar vrouwen doet ze dit eigenlijk niet. Ik ben toch erg blij dat ze iedergeval de vrouwen wel wilt accepteren wel ook met moeite maar toch een begin. En zo kijken we het weer even aan!!!
                        Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                        sigpic

                        http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

                        Comment

                        Ads onder in topics

                        Collapse

                        Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                        Working...
                        X