Onze grijze roodstaart Hugo zit zo lang hij leeft in een kooi van Essegi. Maar die kooi is na 15 jaar wel op. Het begint te roesten en er komen scherpe randjes, dus hoog tijd voor een nieuwe kooi. Wij hebben een aantal eisen, waardoor het lastig is een goede kooi te vinden:
Ons budget is ongeveer €750. Veel kooien in het budgetsegment (<€200) vind ik te klein, lelijk en voor dat geld kun je volgens mij ook geen kwaliteit verwachten. We zouden graag een wat strakker design willen. De handgemaakte RVS kooien van Villa Filou vinden we erg fraai, maar gaan helaas ruim over ons budget (>€2000). Ik heb geprobeerd weer een Essegi te krijgen, maar die zijn heel slecht leverbaar. We zijn eigenlijk op zoek naar een witte Essegi Giada, maar tot nu toe niets kunnen vinden. Heeft iemand nog tips?
- De kooi moet in de auto passen als de achterbank is neergeklapt (Audi A4 station). Onze huidige kooi (Essegi Perla) past net, dus ongeveer dezelfde afmeting (H155 x B85 x D50) zou perfect zijn. Hugo gaat af en toe logeren bij mijn ouders als wij wat langer weg zijn.
- De papegaai zit erg graag hoog op de kooi, dus het zou mooi zijn als hij bovenop de kooi kan zitten.
- Kooi moet te verrijden zijn. Aangezien de papegaai regelmatig met kooi en al onder de douche gaat zou het fijn zijn dat de wielen tegen vocht kunnen (of eenvoudig zijn te verwisselen).
- We hebben een kleine hond en dus zou het fijn zijn dat de kooi niet helemaal tot aan de grond doorloopt. Dit om te voorkomen dat ze elkaar kunnen bijten.
- Zitstok bovenin de kooi (over de breedte), zitstok bij de voederbak en een zitstok bovenop de kooi. Aangezien onze papegaai graag over de stok poept, zou het handig zijn dat deze eenvoudig uit de kooi zijn te halen.
- Stevige waterbak, voederbak en eventueel een bakje waar hij zich een beetje kan wassen.
- Horizontale spijlen rondom, zodat hij lekker op de kooi kan klimmen.
Ons budget is ongeveer €750. Veel kooien in het budgetsegment (<€200) vind ik te klein, lelijk en voor dat geld kun je volgens mij ook geen kwaliteit verwachten. We zouden graag een wat strakker design willen. De handgemaakte RVS kooien van Villa Filou vinden we erg fraai, maar gaan helaas ruim over ons budget (>€2000). Ik heb geprobeerd weer een Essegi te krijgen, maar die zijn heel slecht leverbaar. We zijn eigenlijk op zoek naar een witte Essegi Giada, maar tot nu toe niets kunnen vinden. Heeft iemand nog tips?
Comment