Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plukken ??? of Rui ???????

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Plukken ??? of Rui ???????

Hallo heb een vraagje aan jullie allemaal.
    Kan een Rosekaketoe zich zomaar op een een pluk gedrag aanleren?
    We hebben onze Kpt Haddock nu ruim 4 maand, en zomaar vanmorgen lag zijn hele kooi bezaaid met veren.
    Ik schrok hier erg van.
    Heb hem even later lekker een stuk appel gegeven, waar op hij reageerde.....OOOHHHH LEKKER HE...
    Dus ik kan me niet voorstellen dat hij zich niet lekker voelt.

Kan het de rui zijn??
    De verwarming staat natuurlijk nu ook weer aan,en mijn katten reageren daar welop.
    Heeft iemand tips, deze zijn van harte welkom.
    Bedankt alvast voor de reactie.
    Groetjes van Gerrie
    Kaptein Haddock

zijn het pluisjes ?? of echt gekleurde dekveren??? kan zijn dat die ook in de rui zit , om te voorkomen dat je kaketoe gaat plukken kan je hem afleiden met sloopmatriaal wcrollen keukenrol een oud boek of wilgentakken van buiten.
    Diana DJ sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diana DJ Bekijk Berichten
      zijn het pluisjes ?? of echt gekleurde dekveren??? kan zijn dat die ook in de rui zit , om te voorkomen dat je kaketoe gaat plukken kan je hem afleiden met sloopmatriaal wcrollen keukenrol een oud boek of wilgentakken van buiten.
      Hallo Diana
      Zijn echt dekveren... roze van de onderbuik en grijs van bovenzijde vleugels.
      Ga ook even proberen,met wcrollen.
      En als het rui is.... hoe lang duurd dat ongeveer?
      Groetjes van Gerrie
      Kaptein Haddock

Comment

probeer je vogel indd af te leiden met sloopspullen, om te voorkomen dat hij zij plukt, ze ruien 2 x in het jaar en hoelag het duurd weet ik niet goed, en verschilt misschien per vogel. meestal als je kaketoe gaat plukken kom je zijn/haar huid tegen, net een kipje die kaal is op de borst of andere plaatsen
        mijn valkparkietje als die in de rui zit is het ook erger dan de andere die ik heb. veel succes
        Diana DJ sigpic

Comment

plukken of rui?

Dag gerik,kijk eerst even of het de volledige veertjes zijn ,dwz, inclusief de pennetjes, als die er dus nog gewoon aanzitten is het geen plukken,maar de normale rui.

Het kan wel eens voorkomen dat een vogel plotseling wat veren laat vallen door externe omstandigheden of door de daarbij voorkomende schrik pennen laat vallen.

Gr Kees.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kaapsen Bekijk Berichten
            Dag gerik,kijk eerst even of het de volledige veertjes zijn ,dwz, inclusief de pennetjes, als die er dus nog gewoon aanzitten is het geen plukken,maar de normale rui.

Het kan wel eens voorkomen dat een vogel plotseling wat veren laat vallen door externe omstandigheden of door de daarbij voorkomende schrik pennen laat vallen.

Gr Kees.
            Hallo Kees of anderen die dit lezen
            Even leek het allemaal weer over tezijn.
            Maar nu begint het w er, het zijn kleine veertjes met en afgeknaagd dus niet met pen.Wel zit er aan alle veren een plukje dons.
            Heb hem elke dag gesproeid, en zethem elke dag even voor de open terras deuren voor de brood nodige frisse lucht.
            Zelf denk ik dat het temaken heeft met de verwarming.( we hebben hem nu ruim 4maand en is opgegroeid bij een bevriende dieren speciaal zaak daar kwamen de temperaturen niet hoger dan 15 graden of zo) hij is dus geen verwarming gewend.
            Iemand een idee wat ikkan doen.
            Vind het zo`n verveldend gezichten bang straks een kaal rozetje te hebben.
            Groetjes van Gerrie
            Kaptein Haddock

Comment

Hoi wat vervelend van je rosetje! Ja plukken is zonde je moet alles nakijken zijn er stress periodes,ziekte, verveling , omgeving voeding,heb je bv de luchtvochtigheid gemeten? Kan zijn dat de lucht te droog is bv heel veel aspecten kunnen er aan de hand zijn anders zou ik eens bij de va langs gaan?
              Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
              sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

Hallo allemaal,

Heb vandaag de dierenarts bij ons roseetje gehad,omdat hij toch doorging met plukken.

Het lijkt erop dat het een combi is van de droge lucht ,stress en voeding.

Moest meer sloophout geven, en zijn voer aanpassen,hij heet erg weinig van de pallets en daarom gaf ik hem elke dag ook nog wat zaadmengsel.
                Zaadmengsel moet ik volledig laten staan. (als hij honger krijgt gaat ie echt wel pallets eten.

Verder sproeien met water met aloe vera druppels.
                Verder is het mogelijk om een lucht bevochtiger teplaatsen als extra toevoeging.(Deze ga ik morgen kopen.)

Ook kan ik doorgaan met vers fruit en groente geven.
                Nu maar hopen dat ie snel weer mooi in de veren zit.

Ik zal jullie opde hoogte houden van de resultaten.
                Groetjes van Gerrie
                Kaptein Haddock

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gerik Bekijk Berichten
                  Hallo allemaal,

Heb vandaag de dierenarts bij ons roseetje gehad,omdat hij toch doorging met plukken.

Het lijkt erop dat het een combi is van de droge lucht ,stress en voeding.

Moest meer sloophout geven, en zijn voer aanpassen,hij heet erg weinig van de pallets en daarom gaf ik hem elke dag ook nog wat zaadmengsel.
                  Zaadmengsel moet ik volledig laten staan. (als hij honger krijgt gaat ie echt wel pallets eten.

Verder sproeien met water met aloe vera druppels.
                  Verder is het mogelijk om een lucht bevochtiger teplaatsen als extra toevoeging.(Deze ga ik morgen kopen.)

Ook kan ik doorgaan met vers fruit en groente geven.
                  Nu maar hopen dat ie snel weer mooi in de veren zit.

Ik zal jullie opde hoogte houden van de resultaten.
                  Zoals beloofd even wat resultaten.

Ik kan melden dat hij wel iets van de pallets heeft gegeten, maar naar mijn gevoel nog niet genoeg.

Hij staat veel bij het bakje waar normaal beetje zaadmengsel in zat en praat daar honderd uit.zoals Lekker hoor...is zo lekker

Ik beloon hem zo nu en dan even met een zonnepitje,maar denk dat ik dat even niet moet doen.
                  Hij denkt natuurlijk hoe mooier ik praat des te meer pitjes krijg ik. hahhahh
                  Best wel slim van hem.

Heb gisteren 3 keer gesproeid met aloe vera, en dat vind hij best lekker.
                  Wel valt me daarbij op dat het water niet meer van de vleugels afloopt ,zal dit in de gaten houden.
                  Maar vanmorgen zat hij zich alweer flink te poetsen.
                  dat was fijn om tezien.

Hou jullie op de hoogte... en oja de luchtbevochtiger komt vrijdag.
                  Groetjes van Gerrie
                  Kaptein Haddock

Comment

Hallo allemaal
                    Zoals beloofd hier even een bericht over het pluk gedrag van onze "Haddock"
                    Het gaat een stuk beter, hij eet inmiddels alleen maar pelletvoer en eimengsel, hij is erg vrolijk en plukt niet meer.

De lucht bevochtiger is jammer geld elke dag meerdere keren sproeien geeft hetzelfde resultaat aldus mijn arts.

Toch nog een vraagje.... Diana adviseerde wcrollen om te slopen....als hij daar stukjes van op eet kan dit kwaad? ( veel restanten liggen op de grond).
                    Verder doet hij zich tegoed aan vers wilgen hout en stukken rietstengel.

Al met al gaat het dus de goede kant op met zijn verenpracht en zelf vind ik hem minder pikkerig naar mijn handen.
                    Hij word met de dag liever.
                    Groetjes van Gerrie
                    Kaptein Haddock

Comment

Nog even een berciht van mij,en nog een vraag.

Ik sproei mijn roseetje dagelijks.
                      Het water liep als druppels van zijn veren,
                      maar sinds zijn pluk actie loopt het water er niet meer af.
                      Je ziet dat de veren heel donker kleuren.
                      Het is al veel beter geworden,maar nog niet zoals voor de plukactie.
                      Heeft iemand hier ervaring mee,en kan het kwaad als ik hem toch sproei of douche?
                      Heb ook aloevera gebruikt en zelf vermoed ik dat het daar mee temaken heeft, ( de veren plakken sinds dien een beetje) gebruik het nu niet meer en zie wel verbetering.

Dus als iemand een advies voor me heeft graag.
                      Groetjes van Gerrie
                      Kaptein Haddock

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                      X