Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn Rose Kaketoe kan niet zelf spelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mijn Rose Kaketoe kan niet zelf spelen

Hallo allemaal, ik ben gloednieuw op dit forum en kom eigenlijk ook vooral voor hulp.
    Ik heb nu sinds bijna een jaar een rose kaketoe, ook heb ik al langer gras- en valkparkieten.
    Deze kaketoe is niets van wat ik gewend ben, en dat is oke! Alleen weet ik niet altijd wat ik met hem aanmoet.

Even achtergrond over deze vogel.
    Zijn naam is Bliksem en hij is 14 jaar oud.
    Hij heeft tot hij bij mij kwam wonen alleen gewoond, en een korte tijd met een ara in hetzelfde huis gezeten. Maar nooit echt vriendjes gehad.
    Ik laat hem ook niet bij mijn andere vogels, zij hebben een eigen kamer en zijn daar helemaal happy. Soms mogen de valkparkieten even de woonkamer in om lekker met flink vaart te kunnen vliegen.
    Bliksem vind ze hartstikke eng, maar blijft nu wel rustig in zijn kooi zitten als zij langs vliegen. Ik wil ook niet dat zij vriendjes worden. De parkieten zijn bijna net zo oud als hij en ik ben bang dat als hij zich hecht, ze binnen de komende 10 jaar doodgaan en hij eenzaam raakt.

Nu mijn 2 grote problemen:
    Bliksem wilt alleen maar bij mij zitten. Dit is hartstikke lief, en ik ben blij dat hij het bij mij zo veilig en gezellig heeft, maar soms wil ik gewoon tv kijken terwijl hij verderop zijn eigen ding aan het doen is.
    Hij heeft al veel sloop-speeltjes en ik probeer hem steeds nieuwe spullen te geven om hem actief en bezig te houden, maar dat vindt hij niet interessant.
    Ik heb hem al "slimme speeltjes" gegeven, maar daar kijkt hij niet naar om. Hij kan zich soms eventjes vermaken met wat houten kwasten die hij momenteel graag kapot maakt (kostte niks, blij dat ie een hobby heeft) en hij vind het leuk om op de rand van mijn prullenbak te zitten en er in te kijken (alleen als hij leeg/schoon is, anders mag het van mij niet. hij is er al een keer in gevallen, dit was hilarisch) maar verder wil hij eigenlijk alleen maar op mijn schouder zitten, of op mijn knie en dan gekriebeld worden of met me spelen. Hij speelt door aan mijn hand op zijn kop te hangen en dan te flapperen en naar mn handen te happen, dit is geheel speels, alleen begint hij dan soms ineens door gewoon in mijn hand te bijten.

Wat mij brengt tot probleem 2, hij bijt vrij veel, en tegenwoordig ook, in mijn ogen, heel plotseling. Hij valt mijn spullen aan (borden waar ik van eet, de afstandsbediening) als ik er iets mee doe. Alles waar ik interactie mee heb, valt hij aan. Ik denk dat hij mij als een maatje ziet en alle spullen als een soort dreiging. Maar in die dreiging bijt hij ook mij. Ik heb hem al een paar keer uit een soort automatische reactie een tikje gegeven en dat vind ik elke keer best heel erg. Ik weet hoe slim deze vogels kunnen zijn, met hun kind-van-5-hersentjes en wil niet dat hij denkt dat ik hem pijn zal doen. Denk niet dat de tikjes die ik gaf hem pijn deden, maar vind het geen prettige manier van corrigeren. Ik wil hem ook niet in een donker hoekje zetten elke keer als hij iets doet dat ik niet wil. Ik denk namelijk wel dat hij toch ergens op reageert.

Heeft iemand tips voor mij met hem leren zelf te spelen/zichzelf te vermaken en voor het bijten?

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
X