Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

huisvesting tamme muisparkieten; binnen of buiten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• huisvesting tamme muisparkieten; binnen of buiten?

graag jullie mening.
    ik zou erg graag 2 muisparkieten aanschaffen en heb nu twee jonge zelfstandige, tamme vogels op het oog.
    deze worden momenteel buiten gehouden.

een kooi moet ik nog aanschaffen, het lijkt me erg gezellig om de vogels binnen te houden, waarbij ze iedere avond een paar uur vrij kunnen rondvliegen en veel aandacht krijgen.
    de kooi die dan mijn voorkeur zou hebben is de volgende: http://www.parrotshopnederland.nl/mo...-parkietenkooi
    dit lijkt me een mooie ruime kooi voor ze.

een andere optie is een volière te plaatsen in de tuin, met nachthok uiteraard. zoiets zou mijn voorkeur hebben:
    http://www.huisdierplezier.nl/vogelb...e-vogelkooi-r1
    is een houten volière mogelijk of vreten ze daar zo doorheen? een metalen volière vinden we absoluut niet mooi in de tuin.

in de zomer zijn we veel buiten, in de winter eigenlijk niet en ik ben bang dat ze dan toch wat minder aandacht zullen krijgen en minder tam zullen raken als ze buiten zitten.
    wel zouden ze meer ruimte hebben in de volière dan in de kooi.

kan je vogels die in een volière gehouden worden ook savonds een paar uur mee naar binnen nemen?
    dit lijkt me niet handig vanwege de temperatuurschommelingen en het feit dat ze dan niet terug kunnen naar hun verblijf wanneer ze dat willen.

wat heeft jullie voorkeur als je bovenstaande afwegingen maakt?

zou je het niet heel zonde vinden om 2 super leuke vogels buiten te houden als je ze ook lekker binnen bij je kan hebben
    en als ze heel goed tam zijn kan je ze ook mee naar buiten nemen
    inderdaad kan je ze in de winter niet een aantal uur steeds binnen halen met een groot temperatuur verschil
    als ze eenmaal echt goed tam zijn zou je ze wel buiten kunnen doen en blijven ze ook tam

Comment

ik zou het inderdaad zonde vinden om ze buiten te houden als ze goed tam zijn, maar misschien dat dit voor de vogels fijner is aangezien ze meer ruimte hebben.
      aan de andere kant, de kooi die ik voor hen aan wil schaffen is ook redelijk groot en als ze daarnaast savonds lekker uit de kooi mogen kunnen ze ook gewoon lekker rondvliegen.
      hoe groot moet de kooi eigenlijk zijn voor 2 muisparkieten? ze zijn ongeveer even groot als valkparkieten, kan je deze maten aanhouden? (hoe groter hoe beter natuurlijk, dat begrijp ik, maar ik ben even benieuwd naar de minimale vereisten.

Comment

Als je ze binnen hebt en ze kunnen er elke dag even uit, hebben ze als ze eruit zijn meer ruimte dan buiten. Bovendien zullen ze binnen aandacht krijgen, want jij wil ze tam maken en onderhouden. Aandacht geven kan buiten natuurlijk ook, maar niet in die mate als binnen, zeker in de winter niet, dan verplaats je ze niet even met zo'n temperatuursverschil voor 2 uurtjes.
        Als je tamme muisparkieten wil waar je aandacht aan kan besteden, dan zou ik ze binnen houden.
        Ik denk dat je qua grootte wel de valkparkieten maat kan aanhouden. En wat je zegt, ga zo ruim als je kunt. Maar het scheelt ook al als ze er elke dag uit kunnen, maak in je woonkamer dan 1 of meerdere speelplekken waar ze ook kunnen spelen.

Comment

tamme muisjes zitten ook graag bij je,dat is ook een voordeel van binnen
          de officiële minimale vereisten wil je niet weten,ze rekenen voor een koppel grasparkieten al 1 vierkante meter
          de kooi die je wilt is prima
          je gaat er geen spijt van krijgen ze bij je te hebben,ze zijn zo leuk

Comment

nu maak je me nog veel enthousiaster!!

ik heb geen praktijkervaring met muisparkieten, alleen de theoretische omschrijving en het uiterlijk van deze vogels spreekt mij enorm aan!

in het verleden heb ik aga's gehad, welke niet echt tam werden (niet tam gekocht, al wat ouder, erg bijterig) en ook behoorlijk konden schreeuwen,
            waarschijnlijk ook door (helaas) te weinig ervaring en daardoor niet tam genoeg om regelmatig los te kunnen.
            ik weet niet of je ervaring hebt met aga's, maar ik ben even benieuwd hoe het geluid van een muisparkiet is i.v.m. het geluid van een aga?
            het geluid zal vast en zeker ook te maken hebben met de hoeveelheid afleiding, vrije beweging en aandacht die de vogel krijgt natuurlijk.

zijn er nog interessante boeken/naslagwerken te vinden over muisparkieten?

Comment

haha,geweldig
              ik kan je zeggen dat ik helemaal weg ben van muisjes
              heb ook ervaring met agaatjes
              agaatjes kwetteren vaak
              muisjes kunnen een hoop lawaai maken,maar meestal hoe tammer hoe minder geluid
              ze kunnen wel eens aanslaan als er wat onverwachts gebeurt
              ik heb een tam muisje gehad die overal mee naar toe ging
              ze ging ook zelf naar buiten de tuin in buiten spelen
              was haar een keer een middag kwijt,zat ze bij de voordeur te roepen dat ze naar binnen wilde,die wist ze goed want als ze ergens mee heen was geweest vloog ze als ik uit de auto stapte altijd al vooruit naar de deur
              het kunnen ook wel knagertjes zijn,ze knaagde bijvoorbeeld pakken sap die in de keuken als voorraad stonden aan of andere verpakkingen en ze ging wel eens mee naar bed en had in een onderlaken mooie gaatjes gemaakt
              sommige kunnen ook behoorlijk leren praten en liedjes zingen
              heb nu geen tamme meer in de woonkamer maar groep van 10 in een voliere in een vogelkamer boven,daar zitten wel redelijk tamme bij maar kwa geluid is dat niet te doen in de woonkamer

Comment

Ik zou ze lekker in de woonkamer houden.
                Is toch een stuk gezelliger, ik heb een grijze en een meyer en vind het geklets etc heerlijk... Moet er niet aan denken dat ze buiten zitten.

Marie-Louise en Kippie
                Groetjes Marie-Louise en Kippie.

Comment

hoe is het geluid wat de muisjes produceren?
                  het lijkt me wel leuk om daar eens een filmpje van te zien voordat ik de knoop doorhak.
                  zijn ze erg luidruchtig, (als in lekker kletsen) of zijn ze erg schreeuwerig?

natuurlijk heeft iedere vogel z'n gekke half uurtje nodig waarin ook wel eens geschreeuwd wordt, maar ik ben wel eens benieuwd wat hun "normale" geluid en volume is?
                  weet iemand hier een goed filmpje van, of kan iemand een filmpje plaatsen?

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                  X