Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

moeilijk moeilijk moeilijk!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• moeilijk moeilijk moeilijk!

Hallo allemaal!

Ik ben Yara en ik ben me al een tijdje aan het orienteren op het kiezen van een vogel die het best bij mij past.

Over een tijdje hoop ik zelfstandig te wonen en dan zal er ook een kat in huis zijn. Ik wil eerst aankijken hoe het gaat als ze samen in dezelfde ruimte zijn. Als dan blijkt dat de kat de vogel echt niet met rust zal laten zal ik de kat in een andere kamer zetten als de vogel los is. Aangezien de kat een ontzettend onafhankelijk beest is moet dit geen probleem zijn.

Ik ga hier samenwonen met mijn vriend, die ook ontzettend gek op beesten is. Maar ik ben het vooral met de wens voor een vogel.

Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen een Pyrrhura en een halsbandparkiet. Maar er zijn een aantal dingen die ik graag zou willen van mijn ooit-toekomstige vogel:
    -Aanhankelijk en lief, echt een knuffel
    -Het liefst zou ik hem ook mee willen nemen als ik weg ga (wanneer ik bijv mijn ouders bezoek, of op vakantie ga) dus het moet een "stressbestendig" beestje zijn.
    -Het liefst ook mooi gekleurd
    -Allemansvriendje, maar ik begrijp dat dit meer aan de opvoeding ligt.

Vanwege het karakter zou ik eerder voor de Pyrrhura kiezen, omdat deze zo ontzettend "makkelijk" is.
    Maar gisteren in het papegaaienpark heeft een halsbandparkiet ook wel degelijk mijn hart gestolen. Maar als ik ga zoeken lees ik dat dit geen geschikt huisdier is, dat ze minder aanhankelijk zijn enzo.

Je kunt wel zien dat ik ontzettend verliefd ben geworden gisteren. Heerlijk gekust met dit beestje :P

Ik heb zelf een pyrrhura en die is ontzettend leuk!
    Ziggy houdt van kroelen en is erg slim. Zijn geluid als hij een rumoerig moment heeft vind ik ontzettend meevallen (in tegenstelling tot een halsbandparkiet).
    Ik heb een pyrrhura molinae, die vind ik erg mooi, maar je hebt ook pyrrhura's met meer felle kleuren.
    Onze Ziggy is wel erg eenkennig naar mij toe, maar dat ligt in ons geval ook aan mijn man die zich weinig met Ziggy bemoeit heeft toen Ziggy klein was. Ziggy woont het liefst in mijn ellboog-holte.
    Ik kan Ziggy zonder enige problemen ergens mee naar toe nemen. (Ziggy is wel gewiekt)

Op deze foto hebben wij een Ikea-hangding aan onze zonluifel hangen en zo zit Ziggy in de zomer gewoon bij ons buiten in de tuin.

En op deze foto op hetzelfde Ikea-hangding binnen:

Bijgevoegde Bestanden

Comment

Heb je ooit geprobeerd hem ergens mee naartoe te nemen? En is dit sowieso verstandig?

Comment

Ziggy is al naar een aantal dingen mee toe geweest.
        Een keer mee naar school met mijn jongens, een keer naar het bos, een keer naar een bevriend kweker die net als ik een gesloten en getest bestand heeft, een keer naar een familiedag enz.
        Of zoiets verstandig is? Tsja. Ik denk dat ik geen risico neem met mijn gaaien, maar een ander kan daar anders over denken. Ligt er ook aan waar je bang voor bent. Geldt je angst voor wegvliegen of voor ziektes of nog iets anders? Mijn gaaien zijn getest en komen niet met anderen in aanraking (enige uitzondering die kweker). Als ik naar het bos ga let ik heel goed op, Ziggy heeft nl geen passend tuigje, als ik m vaker mee zou nemen zou ik dat wel moeten gaan aanschaffen vind ik. In de tuin is bij ons is geen probleem, ik ben er altijd bij, ga niet naar de wc en laat hem buiten bijv.
        Ziggy vindt het erg gezellig bij mij te zijn, waar dan ook.
        Ziggy is gewiekt.

Stel je vraag anders even wat specifieker.

Comment

Hoi,

op de foto lijkt het me meer een alexanderparkiet dan een halsband. Ook zijn deze bekend om hun knaaglust en hun hoge geluid. Pyrrhura's zijn heel wat stiller en minder slopend tot bijna niet.

mvg

Comment

Dat was inderdaad mijn vraag Lejah
            Ik heb dat hangdingetje van de Ikea ook, maar bij ons hangen er sjaals doorheen haha :P

Ik begin al in de gaten te krijgen dat de Pyrrhura beter bij ons past. Meer een echt gezinsbeestje dus neem ik aan. En het geluid is inderdaad ook belangrijk, aangezien veel appartementen toch vaak best wel gehorig zijn..?

Ik dacht dat een alexander en halsbandparkiet hetzelfde was :$ oei oei oei....

Comment

Nee hoor, alexanders en halsbanden zijn niet hetzelfde maar komen wel uit dezelfde familie. De nieuwe trend is om de halsbandmutaties in alexanders te kweken want men wil er toch snel geld uit kloppen.

Ik denk dat een pyrrhura jullie ook beter zullen bevallen daar je in een appartement woont. Hou wel rekening met veerstof (want sommige zijn allergisch eraan) en dat geeft ook extra stof afname erbij.

mvg

Comment

Bedankt voor de tip,
                Ik heb op internet een zogenaame Ionisator (ofzoiets??) gevonden, en dit zou helpen tegen de benauwdheid die de stof geeft en de mate waarin alles stoffig wordt.
                Iemand ervaring mee?

Comment

Ik vind dat een pyrrhura weinig stof afgeeft in vergelijking met andere parkieten zoals grasjes en valkjes, wat dat betreft doen ze me meer aan papegaaien denken.
                  Ik vind ze wel meer overeenkomsten met gaaien hebben, zoals de snavel, de snelheid, intelligentie van het aanleren van trucjes ed. Ze hebben dan wel weer het zachtaardige van een parkiet.

Comment

Dus al met al een leuk huisdier om te hebben, met de positieve kanten van zowel parkiet als papegaai

Zijn er misschien nog andere parkieten/papegaaiensoorten waarvan je zegt dat die wel bij me zouden kunnen passen?

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                    X