Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wieken pyrrhura's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• wieken pyrrhura's

ik heb 2 phyrrura's en wil ze gaan wieken.
    het wordt steeds mooier weer en dan gaat alles weer open.
    ook voor hun zelf.ze zijn graag uit de kooi,maar slopen alles.
    hoeveel veren moet je knippen?
    de ene keer lees ik acht dan weer 10.
    dus wil het even checken.

Bij wieken moeten beide vleugels synchroon gewiekt worden.
    Het aantal veren/pennen is nogal afhankelijk van hoe sterk je vogel is en ook of je bij het wieken een rechte of een schuine lijn aanhoudt. Soms is 8 pennen wieken voldoende, soms zijn er echt 10 nodig.
    Soms lees je dat mensen de buitenste 2 pennen niet wieken, daar worden deze 2 pennen heel kwetsbaar van en veel vogels kunnen ook op die buitenste 2 pennen vliegen.

Comment

Ik heb bij Kiki (witkuif) nu de eerste zes pennen (recht) gewiekt. Dat is voor haar prima. Ze kan nu een mooie landing maken, maar niet omhoog vliegen. Het zal per vogel verschillen?

Comment

Jack(pyrrhura) heb ik zelf gewiekt. Ik ben begonnen met 6 aan beide kanten. Onder het mom van: meer knippen kan altijd nog.
        Met 6 merkte ik dat hij nog best prima omhoog kwam, daarom 7, nog steeds redelijk vliegen, en toen 8. Toen kwam het punt dat hij ongeveer een metertje vliegen nog red, maar daarna is het vrij schuin naar beneden. Was voor hem ook het punt waarop hij zelf de zelfverzekerdheid om zomaar te vliegen verloor. Vind dat persoonlijk ook belangrijk, dat als ze ergens van schrikken het wel nog kan, maar dat het geen eerste impuls meer is om hem te smeren.

Ik merk wel dat Jack door het wieken een stuk afhankelijker is geworden van mij. Weet dus ook niet of ik hem blijf wieken... Al vind ik het toch wel heel leuk dat hij mee kan met boodschappen doen enzo... Lastig toch

Linda & Jack

Comment

wieken pyrrhura's

ik wiek 2 kanten en ook laat ik geen veren zitten.
          ze kunnen heel goed vliegen en landen,maar het wordt ook te link met de katten.
          ze kijken er niet naar behalve als ze vliegen.
          knip je meer als je rond knip of als je recht knipt?
          ik begin maar met acht denk ik,en dan even kijken.
          omdat ik er 2 heb zijn ze erg op elkaar gericht,ze komen steeds bij me maar als ik wat wil zijn ze ook zo weer weg.
          dus ik denk dat het wieken daar ook bij helpt.
          voor mij heeft het alleen maar voordelen.
          voor hun uiteindelijk ook want ze kunnen er ook meer uit en mee naar buiten.

Comment

Bij rond knippen zal je meer moeten wieken dan bij recht

Linda & Jack

Comment

wieken pyrrhura's

als je wiekt ga je dan van voor naar achter?
              of maakt het niet uit.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X