Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overschakeling op pellets

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Overschakeling op pellets

Ik ben al zo'n twee weken bezig met het overzetten van mijn twee grasparkieten op pellets. (Rico is namelijk een 'snacker' en heeft ook nog eens een zwakker darmstelsel). Ik heb de pellets een tijd door hun normale voeding gedaan (geprakt en daarna heel) als voorbereidingsfase.

Daarna heb ik gekozen voor een 'harde omschakeling', dus geen pellet/zaad mengeling geven en steeds minder zaad toevoegen, maar alleen pellets aanbieden en eventueel wat bijvoeren 's avonds. Dit heeft super goed gewerkt voor mijn ene parkiet (Mika). Hij zit nu al drie dagen volledig op pellet voer. Rico lijkt de pellets echter te weigeren, ze is teveel afgevallen (ruim 5 gram) en sliep vandaag erg veel. Vandaag heb ik haar daarom flink wat zaad bijgevoerd.. verdeeld over meerdere momenten.

Je zou zeggen dat ze Mika's voorbeeld wel volgt.. en ze heeft de eerste dag wel wat pellets geprobeerd, maar nu blijft ze er echt helemaal van af. Ik wil nog een aantal dagen doorzetten, en haar vanaf morgen alleen 's avonds bijvoeren. Ik vraag me alleen wel af of het zin heeft.. aangezien ze juist steeds minder interesse in de pellets toont, in plaats van meer.

Anyway.. het is een beetje een lang berichtje geworden.. met niet eens een duidelijke vraag, maar ik vind het een redelijk stressvol gebeuren en heb denk ik even wat steun/tips/feedback nodig!

Ja dat is echt lastig, ze zeggen dat uithongeren helpt.. Nou mijn jardine freddy kan ik een week uithongeren en nog zal ie enkel iets eten om niet van ze stok te vallen. Eet ie 3 brokjes om van zijn honger afte zijnen voorderest gaat ie in staking.

Wat ik tegenwoordig doe is smorgens een klein theelepeltje biologisch zaad geven wat lang niet genoeg voor hem is. Dus daar gaat ie eerst het lekkere uithalen en dan pas naar de pellets. Maar sindsdien eet ie er toch smorgens/smiddags al meestal 8 pellets. Ook in de avond op de boom liggen er wat pellets en nog wat versnaperingn toch pakt ie vaak dan nog een paar brokjes.

Dus eigenlijk geef ik hem zijn zin alleen in zon kleine hoeveelheid dat ie honger blijft houden kun je mischien ook proberen? Alles ligt in aparte bakken..
    Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
    sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

Jeetje.. wat eigenwijs! Was je niet bang dat hij op een gegeven moment echt van z'n stok zou vallen? In ieder geval heel fijn dat hij er steeds meer van eet!

Ik vond het behoorlijk eng vandaag.. Rico was zo stilletjes en slaperig en at niets. Ik had echt het idee dat ze zomaar de komende nacht niet zou halen als ik ermee door zou gaan! Ze is natuurlijk ook maar zo klein. Maar het is ook wel de moeite waard om het nog een keer te proberen, en dan inderdaad maar kleine hoeveelheden zaad bij te voeren. De pellets staan de hele dag tot hun beschikking. En Rico weet ook wel degelijk dat de ze eetbaar zijn, want Mika eet zich er vol aan. Dus misschien is ze gewoon even heel erg tegendraads aan het doen, en trekt ze nog bij.

Comment

Hij gedroeg zich hetzelfde dus was niks engs aan en hield zijn gewicht in de gaten uiteraard.

Maar zon grasparkietje minder hebben? Hopelijk trekt ie bij. Het is natuurlijk logisch dat als je niks eet ook geen energie hebt? Ik zou in hele kleine beetjes zaad aanbieden of fruit groenten als ie dat eet en verder weinig aandacht proberen te geven sterkte!
        Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
        sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

ander merk wellicht?

welk merk pellets heb je gekozen. Wellicht valt een ander merk wat meer in de smaak

Comment

Ja dat kan ik inderdaad ook nog overwegen! Ik geef ze momenteel nutribird B14. Heb begrepen dat parkieten het er goed op doen, en dat het zoetere smaakje het overstappen makkelijker maakt. Maar als het echt niet werkt kan ik ook Harrison's nog proberen natuurlijk. Vandaag heeft Rico wel een aantal keren op de grond gescharreld en op pellets geknabbeld, dus ik heb de hoop nog niet opgegeven! Mika doet het super.. heeft geen enkele bijvoeding meer nodig, ben trots op hem! ^^

Comment

Helaas ben ik met mijn Pyrrhura ook overgegaan op Pellet voer.
              Dit is alleen niet goed afgelopen.

Mij was verteld dat je vrij drastisch kan omschakelen van zaad naar pellet.
              Ik moest hem " gewoon " uithongeren, en dan ging die vanzelf wel eten.
              Dus het zaad voer vervangen door het pellet voer, en dan komt het " vanzelf " wel goed werd er gezegt.
              Als leek ben ik gaan doen en uiteindelijk is die in nog geen 2 weken overleden.
              Meerdere kwekers/hobbyisten navraag gedaan en die waren allemaal stellig dat die uitgehongerd was.

Het veranderen van zaad naar pellet voer kan soms maanden duren. En zelfs dan wil het niet altijd lukken.
              Hier zijn schijnbaar hele schema's voor om over te gaan.

Voor mij is deze informatie helaas te laat, dus hoop dat iemand hier wat aan heeft.

Comment

volgens mij zitten die schema's in de verpakingen van de pellets.
                in ieder geval zit er een schema in verpakkingen van Nutribird tropical

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefan77 Bekijk Berichten
                  volgens mij zitten die schema's in de verpakingen van de pellets.
                  in ieder geval zit er een schema in verpakkingen van Nutribird tropical
                  Zou het nu ook nooit meer op een manier den zonder schema en opbouwen met ander voer.

Comment

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal afgelopen is, het is al bijna een jaar geleden

Momenteel ben ik ook aan het overstappen, omdat ik nog een berg van het oude voer heb krijgt hij dit standaard nog in de avond, maar hij eet beide.
                    Ik hou wel structureel zijn gewicht in de gaten, hij is zelfs iets aangekomen, als je dat in de gaten houdt kan het bijna niet mis gaan lijkt me?
                    If you had an idea that would outrage the world, would you keep it to yourself?

Comment

Ik vraag me eigenlijk af waarom men per sé naar pellets wil overschakelen. Ikzelf ben er niet zo'n voorstander van. Vogels hebben snavels die dienen om zaad te pellen. Waarom hen dat instinct dan afnemen? Ik hou het zo natuurlijk mogelijk met de nodige natuurlijke toevoegingen(groenten, fruit, vruchten, insecten...).
                      Ik weet het, dit kan leiden tot een discussie tot in het oneindige, maar elk zijn mening daarover.

wat me al opviel in andere fora, dat enkel de veeartsen die een link met een pelletfabrikant hebben echt pro zijn...

Comment

Op aanraden van mijn vogelarts.. Rico heeft namelijk leververvetting en weegt 51 gram. Ze is erg moeilijk met eten dus ik zal blij zijn als ze de minder vete, gebalanceerde pellets eet. Ben inmiddels met een tweede poging bezig, want omdat Rico ziek is geworden moest ik de overschakeling in de ijskast zetten..

Comment

En inderdaad weeg ik ze iedere dag!
                          Omdat Rico tam is reageert ze er goed op als ik de pellets 'eet', ze wil ze dan ook hebben en neemt dan hapjes. In het voerbakje eet ze ze maar af en toe, dus ik ben het zaad heel langzaam aan het afbouwem (1 gram minder per 4 dagen), en oefen tussendoor steeds met d'r.

Comment

Tja.. nu ik toch aan het updaten ben.. ditmaal is Mika ziek geworden (at minder en zat 'dikkig'). Meteen naar de VA gegaan en mijn wanhoop uitgesproken.. steeds als ik ze probeer over te zetten op pellets (ook al doe ik het heeel langzaam) stort er eentje in. Het zijn zo'n kleine kwetsbare beestjes! En ik heb ze de afgelopen maanden in conditie achteruit zien gaan, Mika heeft een doorgegroeide snavel gekregen en een vetbultje op z'n vleugel die weggehaald moest worden.. Rico heeft een vetbult op haar buik die er ook niet kleiner op wordt. Kortom, ze moeten gewoon op betere voeding maar ik begon de hoop een beetje op te geven. Geduld heb ik wel, maar het risico dat ze weer ziek worden bij een volgende poging wilde ik gewoon niet nemen.

Heb daarom heb ik gevraagd of ze de kietjes misschien in de kliniek wilden overschakelen, waar ze alle benodigde zorg kunnen krijgen mocht er iets mis zijn. En ondanks dat het niet heel gebruikelijk is, wilden ze ons helpen en mogen Rico en Mika 4 weken daar blijven voor een kleine prijs.

Ik ben helemaal blij.. klinkt misschien gek maar ik had gewoon iedere dag zorg en stress om die beestjes, nu zijn ze in goede handen en zijn ze straks hopelijk weer helemaal fit en gezond.

DANK aan de dierenkliniek waarvan ik de naam nog maar even niet noem omdat ik niet weet of ik hier wel 'reclame' mag maken.

Comment

Ik hou het bij zaad en fruit, groenten en vruchten.

Niks artificieels, ik vind dat pellets eerder gemaakt zijn voor het gemak van de liefhebber (en de portemonnee van de fabrikant). men moet niks bijvoeren. maar men neemt de natuurlijke reflex van de vogel weg...

Pellets zwellen op in water...wat dan in krop en maag van de vogel?

maar ja, ieder zijn meug, he

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X