Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overschakeling op pellets

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Als het anders had gekund had ik dat waarschijnlijk ook gedaan, maar als het zo doorgaat (Rico heeft gewoon vraatzucht) dan worden mijn kietjes niet oud. En omdat ze beide leverproblemen hebben, reageren ze gewoon slecht op veranderingen in de voeding. Vandaar dat ik het nu liever aan de VA overlaat.

Mijn amazone krijgt overigens ook als basisvoeding pellets, zodat ik zeker weet dat hij alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt, maar hij krijgt daarnaast fruit, groente, noten etc. Variatie vind ik gewoon het belangrijkste, goed voor het verteringstelsel, leuker voor de vogel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gerrit Bekijk Berichten
      Ik hou het bij zaad en fruit, groenten en vruchten.

Niks artificieels, ik vind dat pellets eerder gemaakt zijn voor het gemak van de liefhebber (en de portemonnee van de fabrikant). men moet niks bijvoeren. maar men neemt de natuurlijke reflex van de vogel weg...

Pellets zwellen op in water...wat dan in krop en maag van de vogel?

maar ja, ieder zijn meug, he
      Ik ben een voorstander van natuurlijke voeding, precies zoals je hierboven beschrijft. Maar mijn Rosé Kaketoe vertikt het om fatsoenlijk te eten! Hoe schaars ik ook voer, ze eet enkel de zonnebloempitten en wat fijner zaad en de rest laat ze liggen. Omdat ik graag wil dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft voer ik uiteraard groente, fruit en vruchtenmixen bij, maar hier kijkt ze nog niet eens naar! Dat beland dus steevast iedere dag in de vuilnisbak (of bij mijn ratjes en konijnen). Ze piekert er net over. Ook pellets haalt ze haar neus voor op. Onmogelijk om mijn vogel alles binnen te laten krijgen wat ze nodig heeft. Ze doet het goed, is niet vet, oogt ontzettend gezond... en toch weet ik dat het op langere termijn echt problemen kan gaan geven.

Voor het opzwellen in de krop en maag van pellets ben ik niet zo heel bang gezien de enorm snelle spijsvertering van een vogel.
      Ik ben het wel achter elkaar met je eens dat het niks te maken heeft met natuurlijk gedrag en dat het voor de fabrikant en ook de eigenaar natuurlijk erg gemakkelijk is om pellets te voeren en deze aan te prijzen... toch zou ik graag zien dat mijn roseetje er een paar per dag zou eten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gerrit Bekijk Berichten
        Ik hou het bij zaad en fruit, groenten en vruchten.

Niks artificieels, ik vind dat pellets eerder gemaakt zijn voor het gemak van de liefhebber (en de portemonnee van de fabrikant). men moet niks bijvoeren. maar men neemt de natuurlijke reflex van de vogel weg...

Pellets zwellen op in water...wat dan in krop en maag van de vogel?

maar ja, ieder zijn meug, he
        Je hoeft niet perse iets bij te voeren, maar de meeste mensen hier op het forum doen dat wel (ik ook). Hier krijgen ze gewoon nog elke dag wat zaadjes en stukjes fruit of groente, maar de pellets heb ik als hoofdvoeding zodat ze geen deficiëntie krijgen aan bepaalde vitamine en mineralen.

On-topic: Jammer Rico2009 dat je parkietje zo'n eigenwijs is! Wel fijn dat ze naar de dierenartspraktijk kunnen. Misschien kun je ook nog zupreem fruitblend proberen? Hiermee heb ik Kiwi en Pluk binnen 2 tot 3 dagen volledig overgezet (wel op de harde manier ook, met 's avonds een uurtje zaadjes) en ze vinden het heerlijk. Nouja in ieder geval succes en hopelijk eten ze binnenkort goed van de pellets zonder problemen!
        Kiwi & Pip Nappie & Loki
        ~ Rip Pluk ~

Comment

Met trots kan ik zeggen dat mijn twee grasparkietjes nu twee weken volledig op pelletvoeding zitten! In de dierenkliniek heeft vooral Rico het leren accepteren en eenmaal weer thuis nam Mika het pas over.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
          X