Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 bonte boeren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 2 bonte boeren

Sinds 4 maanden hebben wij 2 jonge bonte boeren in huis. Wij hebben ze bij de kweker opgehaald toen ze volgens zeggen een week of 10-11 waren en geheel zelfstandig. Beide boeren komen uit het zelfde nest, en zijn dus vanaf het 1e moment al aan elkaar gewend, en kunnen ook niet meer zonder elkaar. Nu is het zo dat 1 van de boeren goed in de veren zit, de andere loopt echter behoorlijk achter. Hij heeft nog aardig wat dons bij de krop en in zijn nek/kop zitten. Een behoorlijk verschil tussen 2 vogels uit het zelfde nest. Ik heb al meerdere keren gezien dat er tijdens het veren aardig wat dons wordt weg getrokken bij de jongste (degene dien het minst in de veren zit). Nu heeft hij/zij in de nek een behoorlijke kale plek zitten, deze wordt nu steeds groter. Ook nieuwe veren welke doorkomen zijn half afgeknouwd. Hierover heb ik de kweker al diverse malen geinformeerd hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Volgens hem moest ik meer knaag materiaal op hangen. Nu heb ik dit gedaan in alle soorten en maten, nu knagen ze overal aan (wat ik ze aanbied) maar de problemen blijven. De kweker geeft niet meer thuis (bleek later een brood kweker ipv een hobby kweker) Heeft iemand hier ervaring mee, en is dit normaal gedrag of niet? Zo niet hoe kan ik dit afleren. Ik zou het toch fijn vinden als beide vogels goed in de veren zouden zitten.

Niemand, ervaring of een idee?

Comment

Heb je misschien de oudste en de jongste?
      Dat kan beduidend verschil maken in de bevedering.

Ik knutsel hier van alles in elkaar van hout, wilgentakken en de buurman heeft een appelboom en bamboe struiken ;-)
      Daar hebben ze heel wat knaagplezier aan.
      Gewoon aan elkaar knopen met wat touw, daar kunnen ze ook aan knagen.

Comment

Denk dat het idd de jongste en de oudste uit het nest waren. Maar ze hebbe hier ook een leuke speelhoek.
        Hoop dat het lukt met de foto
        Bijgevoegde Bestanden

Comment

Die speelhoek is helemaal geweldig!!!! Verveling kan het dus niet zijn.
          Maar is het misschien een beetje veel in 1 keer?
          Het zijn nog maar jonkies en die zijn dat allemaal niet gewend en zouden het eng kunnen vinden....?
          Ik begin altijd met hout en 1 speeltje en voeg er om de twee 3 dagen wat aan toe of ruil wat.

Comment

dank je beide boeren vinden hem ook geweldig, ze hebben hem nu sinds 2 maanden. Heb het in het begin ook rustig aan gedaan, vervang regelmatig wat speeltjes zodat er voldoende afleiding blijft. Ze kunnen goed spelen tegenwoordig, heb het ze wel moeten leren. Maar ze kunnen zich nu heerlijk vermaken met elkaar en alleen. Het zijn verder ook 2 geweldige vogels, nergens geen klagen over. ook het trainen gaat goed en vinden ze allebei leuk. Ik zoek het dan ook niet in verveling. Heb ze als bijlage toegevoegd is het mogelijk dat er zo'n groot verschil zit tussen 2 vogels uit 1 nest.
            Bijgevoegde Bestanden

Comment

ze zijn nu ongeveer 6 maanden

Comment

Ja hoor dat kan.

Ik had vorig jaar een nestje pyrrhura's waarvan de oudste al kon vliegen en het jongste kuiken nog in het blok door pa en ma gevoerd werd

Comment

Dank voor je reactie, geeft toch wat geruststelling.

Comment

kale nek

Het is alweer even geleden maar het wordt er nog niet beter op. Dibbes heeft momenteel een kale nek en achter op zijn kop staat ook niet veel meer. Ik weet zeker dat Boef de nieuwe pennen er uit trekt. Als ik met Dibbes bezig ben, zie ik duidelijk dat de pennen er uitgetrokken worden/zijn. De bloed plekken zie ik regelmatig zitten. Het is niet zo dat ze dit doen uit verveling ze zijn echt heel de dag in de weer met van alles en nog wat. Ze kunnen lekker spelen met elkaar maar ook afzonderlijk van elkaar. Ze krijgen wekelijks vers knaag hout zowel in de kooi als buiten de kooi waar ze echt wel raad mee weten. Heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand hoe ik dit gedrag kan afleren. Dibbes schijnt er geen last van te hebben dat zijn nek kaal is, maar vind het toch fijn als ze beiide goed in de veren zitten.

gr MArtin

Comment

ten einde raad

Wie kan mij helpen. Ik ben echt dringend op zoek naar advies en of raad. 1 van de bonte boeren heeft nu al ruim 2 maanden een kale nek. En wordt niet beter wat ik ook doe. Er komen wel steeds nieuwe pennen door en elke keer als ik denk van nu gaat het goed komen worden ze er weer uitgetrokken door de andere boer. Het gebeurd zowel in als buiten de kooi. Zie nu ook regelmatig bloed in de nek\kop zitten als er weer een nieuwe pen wordt uitgetrokken. Het ziet er allemaal zeer gemoedelijk uit als ze elkaar aan het veren zijn, en dibbes (met kale nek) blijft bij Boef (zonder kale nek en goed in de veren) haar kop aanbieden om geveerd te worden. Als er weer een pen wordt uitgetrokken hoor ik haar even piepen en 5 min later zijn ze weer op de zelfde manier bezig. Wat kan ik hier aan doen. Hoop dat er deze keer wel een reactie komt want ben ondertussen echt ten einde raad!!!

Hoop dat er deze keer wel reacties komen, alle adviezen zijn welkom

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                      X