Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

prachtrosella tam maken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• prachtrosella tam maken?

Wie weet raad. Ik heb in augustus j.l. een (man)rosella gekregen van toen 5 1/2 maanden. Sinds die dag probeer ik <tot
    nu toe zonder zelf maar énig resultaat> hem een beetje tam te krijgen. Dagelijks zit ik gem. 2 uur tegen hem te praten, en heb eindeloos geprobeerd om hem eten uit de hand aan te bieden. Maar zelfs bij de dagelijkse verversingen van voer en water kruipt hij bang in de uiterste hoek van de kooi. Maar als ik de kamer uit ga schreet hij moord en brand, tót ik weer verschijn! Hij speelt ook niet met zijn speelgoed, maar "wandeld" de hele dag met veel kabaal door zijn overigens hele grote kooi. Ik krijg van de petshop het advies om hem dusdanig te (laten)kortwieken dat hij écht niet meer kan vliegen, om hem dan uit de kooi te halen en op mijn schouder te zetten. Dan zou hij tam worden en zélfs gaan praten??!! Wie weet wat ik kan/moet doen, om hem in ieder geval minder bang te maken?

Kortwieken: JA!
    Op de schouder: NEE!

Door hem op je schouder te laten zitten versterk je een gaai zijn onzekerheid. Onzekere gaaien zitten in de natuur op de hoogste tak in de hoogste boom, ze houden alles in de gaten. Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik kan je wel een artikel sturen wat wij zelf hebben geschreven.

Kortwieken zou ik sowieso doen. 2 Uur lang praten achter de tralies heeft nauwelijks zin. Je moet jezelf eerst anders opstellen. Jij bent de baas en jij bepaalt wat hij gaat doen. Als je wil dat hij opstapt, dan stapt hij op, bijt hij, dan bijt jij daar doorheen (negeren, negeren, negeren), luisteren zal hij!

Klinkt misschien een beetje hard allemaal, maar het wel de houding die je aan moet nemen ten opzichte van elke papegaai. Zoals je weet kunnen papegaaien snel onzeker worden als hij dus niet weet waar hij aan toe is. Dat leidt vaak tot ongewenst gedrag. Laat zien wie er de baas en het wordt een gelukkig en gezond vogeltje.

Zoals ik al zei, je kunt hem het beste kortwieken, dat is beter voor jou, maar zeker ook beter voor de gezondheid van je gaai. Zo kun je hem lekker overal mee naar toe nemen (dus ook buiten, want dagelijks frisse lucht en zonlicht is erg belangrijk voor een vogel) en hoeft hij niet de hele dag in de kooi te zitten of tegen een raam te vliegen.

Als je wil kan ik wat uitleg mailen over kortwieken en de voordelen er van.

Groetjes,

Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yaseka Bekijk Berichten
      Wie weet raad. Ik heb in augustus j.l. een (man)rosella gekregen van toen 5 1/2 maanden. ......Wie weet wat ik kan/moet doen, om hem in ieder geval minder bang te maken?
      Hallo Yaseka,
      Inderdaad beginnen met kortwieken.
      Dan blijven oefenen maar geef je vogel nou een 's-ochtends niet te eten...zodat hij lekker honger heeft en voer hem dan met de hand.
      Een beetje honger doet wonderen...haal ook de lekkerste zaadjes (die die je kromsnavel het eerst eet) uit het voer en voer die met de hand.

Tman maken in een vreemde omgeving zonder veel afleiding... gaat vaak ook veel makkelijker.

Uitgebreide informatie over tam maken vind je op de site www.koppiekrauw.com
      Ook hoe je je kromsnavel zelf kunt kortwieken staat daar duidelijk uitgelegd.

Let wel....liefde gaat door de maag en het klopt, geen kromsnavel op je schouder en er is er maar een de baas die bepaalt wanneer er wat gebeurt en dat ben jij, niet de vogel.

Veel succes en laat nog eens horen hoe het vergaat.

Groet, Frans
      fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

kort wieken?

hallo,

ik heb ff een vraagje wat is de beste manier om het kort te wieken aan 1 kant of bijde kanten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigro Bekijk Berichten
          hallo,

ik heb ff een vraagje wat is de beste manier om het kort te wieken aan 1 kant of bijde kanten?
          De beste manier van kortwieken is volgens mij de Amerikaanse manier.
          Dat betekent dat de vogel aan beide vleugels gewiekt wordt, waarbij ook de buitenste pennen gewiekt worden.
          Uitegbreide uitleg over kortwieken vind je op www.koppiekrauw.com zoek daar in het trefwoordenregister naar "kortwieken".

Succes, Frans
          fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

kortwieken

bedankt voor de informatie het is een duidelijke site met veel info

bedankt, Remco

Comment

En issie al tam...?

ik wil um anders wel voor mijn meisje overnemen... die ook niet tam is en eenzaam...hahaha
              Sterkte ermee!

Comment

Komt vanzelf

Hoi,

Na mate ik Taco geregeld per dag los laat rond vliegen, komt hij zelf al na me toe, als ik ergens heen loop land hij op mijn hoofd en plukt aan mijn haar. Als ik een arm uit steek land hij daar ook op . Het enige probleem is dat hij/zij de neiging heeft om in MIJ te knagen.
                Men vertelde me al bij aankoop dat ik heel veel geduld zou moeten opbrengen om hem tam te krijgen.

Groetjes Peter

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X