Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ruiprobleem bij prachtrosella

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• ruiprobleem bij prachtrosella

Hallo is er iemand hier die bekend met het volgende ruiprobleem.
    Mijn rosella van ongeveer 4 jaar heeft practisch alles doorgeruid behalve de buitenste grote handpennen,ze heeft er aan elke kant nog ongeveer drie maar de nieuwe komen niet door en als ze dus door de huiskamer vliegt valt ze dus uit de lucht omdat ze natuurlijk een groot gat aan elke zijde heeft.
    Het valt me ook op dat ze veel aan deze pennen zit te poetsen en ertussen zit te klooien zeg ik maar, met haar snavel.
    Ik heb al op ongedierte gelet als vedermijt of bloedmijt maar dit is niet het geval.
    Iemand een idee,het is ook de eerste keer dat ze dit heeft alle voorgaande ruiperiodes gaven geen probleem.
    mvg,
    Kingfisher

Hallo Kingfisher,

Ofschoon ik niet direct ervaring heb maat het probleem zoals je dat hier neerlegt kan ik me toch wel een en ander daarbij voorstellen.
    Mogelijk dat de rui erg intens is geweest en daardoor deze buitenste veren nog niet doorgekomen zijn.
    De rui verlangt flink wat energie van de vogel waarbij extra gezond en voedzaam voedsel zeker geen overbodige luxe is.
    Er zijn druppels in de hande die aangeprezen worden als ruihulp.
    Zelf heb ik goede ervaringen met palmolie, dat krijgen mijn kromsnavels standaard... maar tijdens een hevige rui krijgen ze extra.
    Natuurlijk kan je ook extra eivoer geven.
    Heel veel succes en ik ben me erg benieuwd wat je gaat doen en wel resultaat het oplevert.
    Groet, Frans
    voor meer info zie:
    fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Hallo Frans,bedankt voor je reactie
      die palmolie hoe geef/ verstrek je dat aan je vogels?
      Ik ben van huis uit een cinikweker en ik gebruik dat eigenlijk nooit dus leer me maar wat bij
      mvg,
      Kingfisher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Berichten
        Hallo Frans,bedankt voor je reactie
        die palmolie hoe geef/ verstrek je dat aan je vogels?
        Ik ben van huis uit een cinikweker en ik gebruik dat eigenlijk nooit dus leer me maar wat bij
        mvg,
        Kingfisher

Hallo Kingfisher,

Het beste kan je de palmolie vermengd met iets lekkers verstrekken.
        Ikzelf neem een hardgekookt ei, dat gaat twee maal door de eisnijder, daarover een kleine theelepel verwarmde palmolie.
        Dat alles geef ik aan 3 grijze roodstaarten.
        Soms meng ik er nog wat groenten, gekiemde zaden en/of pelletgruis bij,
        Kijk eens op mijn site en klik in het trefwoordenregister "palmolie" aan!

Eet de vogel goed eivoer, kan je het daar ook door mengen.
        Op een toastje of een stukje brood eventueel vermengd met wat pindakaas.

Groet, Frans
        fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Hallo,

Wij hebben een vogel gehad die heel slecht in de veren zat en om de rui te bevorderen en goed te laten verlopen hebben wij muta-vit van orlux gegeven. Dit ligt hier gewoon in de dierenwinkel, oranje wit doosje.
          Dit heeft bij onze vogel erg goed geholpen, als je de vogel weer ziet, je herkent hem niet meer !
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arasevera Bekijk Berichten
            Hallo,

Wij hebben een vogel gehad die heel slecht in de veren zat en om de rui te bevorderen en goed te laten verlopen hebben wij muta-vit van orlux gegeven. Dit ligt hier gewoon in de dierenwinkel, oranje wit doosje.
            Dit heeft bij onze vogel erg goed geholpen, als je de vogel weer ziet, je herkent hem niet meer !
            Bedankt voor je antwoord arasevera.
            mvg,
            Kingfisher

Comment

Hoi

Mijn pennant heeft zijn staart een keer verloren door een vliegenvanger is niet helemaal vergelijkbaar maar ik had .. beaphar vitamine B complex gekregen op aanraden van de dierenwinkel ..
              Het is speciaal voor het bevorderen van eem mooi verenpak.
              Hij zag eruit als een net uit het ei gekomen kuiken en nu 6 wk later is hij net weer als op de foto..

Groeten Willemien
              sigpic

Comment

Iets heel goedkoop: BIERGIST in poedervorm door wat eivoer mengen! Biergist is een vitamine B complex.bijna alle vitamines zijn er in aanwezig die ze nodig hebben voor (veren-) groei

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X